04-03-2015 Rabat

4 maart 2015 - Mohammedia, Marokko

01-03-2015 Zondag(el had)

Het is s’morgens kil in de camper, we staan namelijk in de schaduw. Dus even de kachel aan. Vandaag gaan wij naar Mohammedia dat ligt hier zo’n 7 km vandaan. Om 10.15 gaan we over het strand naar mohammedia toe.  wandelen over mimosa beach

De wind is fris maar de zon is warm. We hoorden hier van een Nederlander “Marokko is koud maar de zon is warm” en dat klopt.

Onderweg zien we golven van wel 5m hoog en enkele surfers proberen de juiste golf te vinden.

zee bij mansouria

Langs het strand zien we ook dat de zee land terugpikt, soms met een deel van een huis er op.

ingestort huis door de zee beschadigt

Het strand van mohammedia heet miramar beach. Er staat een gebouw dat vroeger glorietijden heeft meegemaakt, het Casino, het is totaal vervallen, jammer.

Aan de stadszijde ligt een mooi park waar veel bedrijvigheid heerst.

mohammed park

Rechts van dat park ligt de visafslag en ze zijn volop vis aan het bakken. Het is inmiddels half een, dus we zijn wel toe aan een visje. De vis komt uit de vishal, gaat gelijk op de gril en gelijk op tafel. We nemen sardines en grote garnalen. Ze smaken heerlijk. Rond ons zitten heel veel gezinnen te eten, het is een gezellige drukke boel.

vis eten naast de vismarkt vissoorten visroosteren

Na het eten lopen we rond de vishal naar het park. Bij de vishal maken ze ook gerechten in tajines klaar op ronde houtskool bakjes.

tajines

Via het park gaan we naar de souk. Voor de souk nemen we in een café koffie. Als we rondkijken is het in het café een vieze bedoening maar de koffie smaakt goed en kost maar 0,70 €. Daarna zijn we door de medina gelopen. In de medina kopen we noga en brokken met noten en honing erin. Deze medina is maar 200 jaar oud dus niet zo bijzonder.

02-03-2015 Maandag(el tnin)

Vandaag is een luie dag we zijn alleen naar de marjane gelopen. Uiteindelijk toch een flinke tippel. We hebben er melk gekocht. Verder een gerelaxte dag op de camping. We zijn ook even naar de ontspanningsruimte van de camping gaan kijken.

ontspanningsruimte camping said

03-03-2015 Dinsdag(el tlata)

Er is altijd wat te doen in en rond de camper. Vandaag vers water gepakt. Het vuile water afgevoerd. De website bijgewerkt en de garage van de camper wat opgeruimd. Op de camping is het ook rustig. We hebben twee spelletjes Jeu de boules gedaan, uitslag 1-1, Betsie en cobi tegen lammie en ad. Ik heb ook nog wat foto’s gemaakt van de camping.

receptie campin straatkant camping camping said

04-03-2015 Woensdag(el arba)

Vandaag gaan we naar Rabat. Een van de vijf koningssteden. We houden aan de weg een taxi aan en hebben eerst een discussie met de chauffeur. Hij wil 30 dirham hebben maar wij willen maar 20 dirham betalen. Uiteindelijk begrijpen we dat de taxi(een mercedes) maximaal 6 personen mee neemt en dat is 30 dirham. Maar uiteindelijk neemt hij ons toch mee. 300 meter verder stopt hij en neemt een meisje mee. Ze moet bij ad op de stoel voor in de taxi. Nog eens 300 meter verder wordt er nog een man ingeladen. Deze komt achterin bij betsie, cobi en lammie te zitten. Zo komt hij toch nog aan zijn 30 dirham. De trein naar Rabat kost 5,- € retour per persoon. Het is ongeveer 65 km. In Rabat Lopen we eerst naar de medina. Dat de medina’s nog bestaan komt eigenlijk door de Fransen. Zij lieten tijdens hun overheersing de medina’s intact en bouwden er naast een Ville Nouvelle ("Nieuwe Stad"). Het is weer heel druk in de medina.

ingang medina wol opslag

Er wordt van alles verkocht. We komen in een deel van de medina waar telefoons en computers worden verkocht. We hebben ze niet geteld maar misschien wel 100 winkeltjes volgestouwd met de nieuwste gsm’s en computers, maar ook tweedehands. Iets verder komen we in een hoek van de medina en tot onze verbazing zitten daar allemaal mannen met typemachines. Er zijn hier nog veel mensen die niet kunnen schrijven en die laten hier hun brieven uittikken. Na nog even door de medina gezworven te hebben gingen we naar de kasba. Deze ligt in het noorden van Rabat het is een ommuurde vesting genaamd de Oudaïa Kasba.

de kasba van Rabat poort van de kasba straatje in de kasba

Het is weer een mooi stuk van Rabat. Alle straatjes zijn wit met blauw geverfd en je hebt er ook een heel mooi uitzicht over de zee en de rivier Oued Bou Regreg.

P1060441 P1060442 P1060443 uitzicht vanaf de kasba vissers

Tijdens onze zwerftocht door de kasba worden we uitgenodigd door een vrouw om haar typisch marokkaans huis te bekijken. Binnen worden we rondgeleid. Het is niet groot maar wel met  een fantastisch uitzicht over Rabat. Wij stellen ons voor en zij zegt dat ze fatiha heet. Ze vraagt of we thee lusten. En even later zitten we te glunderen achter een kopje muntthee. Ze is ook zelf brood aan het bakken en ze heeft groente met vlees opstaan voor tajines. Als we willen vertrekken komt de aap uit de mouw. Ze wilt toch wel wat geld hebben. We geven haar 50 Dirham en dan mogen we nog even van de tajine proeven en we krijgen een vers gebakken brood mee.

huis van Fatiha Fatiha

We lopen verder naar de tuin in de kasba.

tuin in de kasba

Ze heeft ons een restaurant aan bevolen bij de medina en daar gaan we een tajine met kip eten. We lopen terug naar het treinstation en komen terecht in een demonstratie. Waartegen weten we niet. De politie voert een paar charges uit. Het was even spannend maar uiteindelijk valt het wel mee.

demonstratie

In Mohammedia nemen we weer een taxi en nu zaten we er met vijf passagiers in.

1. Jannie:
    4 maart 2015
    Wederom mooie foto's. Aan eten en drinken geen gebrek en niet duur. Gr. Jannie X
  2. Dien:
    5 maart 2015
    Hoi reizigers echt leuk jullie verhalen en foto s het wordt goed bekeken hier.maar kijk uit met wie je mee gaat.beetje eng .grt van ons.xxxx
  3. Ruud:
    5 maart 2015
    Wederom prachtige foto;s en een leuk verhaal.Genieten jullie er maar van.Groetjes Ruud&Jopie
  4. Loek en marijke. ad en jannie:
    5 maart 2015
    Leuk cafeetje op de camping. Ziet er echt gezellig uit. Zeker allen thee te krijgen of je moet je eigen drank mee nemen (hahaha). Ziet er verder goed uit. Maar goed dat ons Adje goed van de meisjes af kan blijven ander was er toch nog een probleem geweest met het meisje in de taxi naast hem.
  5. Loek en marijke. ad en jannie:
    5 maart 2015
    Ziet er weer goed uit. Leuk cafeetje op de camperplek maar ziet er niet erg druk uit. Allen thee zeker of je moet je eigen drank meenemen zeker. Ad ook weer een goed taxi ritje gehad met dat meisje op z'n schoot (hahaha).
  6. Walther Hoosemans:
    5 maart 2015
    Toch nog een potje biljart. Maar het lekker eten en drinken wordt niet overgeslagen.
  7. Pieter en Jeanne:
    5 maart 2015
    Leuk om dit te lezen en jullie vermaken je prima.Wij zitten hemelsbreed niet eens zover van jullie vandaan ter hoogte van Málaga. Het beste met jullie en groetjes J/P
  8. Joke Onincx:
    5 maart 2015
    Weer een mooi verhaal en het ziet er allemaal gezellig uit.
    Lekkere visjes gegeten. mmm
  9. Marc en Angeline:
    6 maart 2015
    Weer genoten van jullie reisverslag!!
    Dus zo moet je dat doen als je iemand op de thee vraagt.
    Das een slimme vrouw. Ha ha.
    Groetjes en nog veel plezier!!
  10. Ad deroos:
    6 maart 2015
    als je brood mee neem in de diepvries maar ja diepvries te klein ik zie dat het goed gaat groetjes