Van Druskinkai door Polen naar Zvolen in slowakije

21 juli 2013 - Zvolen, Slowakije

Donderdag 18 Juli.

Vandaag gaan we naar Polen. Tot aan de grens is het nog 60 km. Daarna via weg 8 naar Bialostok. We rijden dan door het Mazuren gebied. Hier zie je veel beelden in de dorpen van Wisenten die in het gebied nog rondlopen. Mazurie heeft heel veel meren en ook nog oerbossen, meest in het grensgebied met Rusland. Na Bialostok nemen we weg 19 naar Lublin.

P1030070

We stoppen bij restaurant Marzanna om daar te overnachten. We hebben dan 485 km gereden over tweebaanswegen, door kleine dorpjes en twee grote steden.

Vrijdag 19 Juli.

Bij restaurant Marzanna hebben we slecht geslapen. Dat kwam door het vele vrachtverkeer dat er langs kwam. We zijn verder gereden naar Rzeszow, en vandaar naar Presov in Slowakije. Onderweg verandert langzaam het landschap van vlak naar bergachtig. Na presov rijden we richting levoca waar we langs het kasteel Spissky Hrad komen. Het ligt indrukwekkend op een berg langs onze route.

P1030076

Ons einddoel voor vandaag is autocamping podlesok, dat ligt bij Hrabusice. Deze dag hebben we 380 km gereden.

P1030085

Zaterdag 20 Juli.

Na 2 dagen rijden doen we het vandaag rustig aan. We verzamelen wat info over Slowakije om onze verdere route te bepalen. Waar we nu zijn is een camping die meest wordt bezocht door wandelaars. Het gebied is een nationaal park dat Slovensky raj heet. Het wordt ook wel het slowaakse paradijs genoemd. Het is dan ook zeer mooi.

P1030088

Op een relatief klein berggebied vindt je veel watervallen gorges en grotten. S’middags gaan we naar het nabijgelegen dorp Hrabusice wandelen. In het plaatselijke cafe hebben we een pilsje genomen tussen allemaal werkvolk. Er wordt hier nog gewerkt op zaterdag. Terug op de camping hebben we in het camping restaurant gegeten.

Zondag  21 Juli.

We vertrekken van camping Podlesok en maken dardoor een Hollandse familie zeer blij. Wij hebben namelijk hun uitzicht op de Hoge Tatra geblokkeerd, waar de vrouw van de familie zeer verontwaardig over was. Ja sommige denken dat ze 500 m² met uitzicht en oprijlaan van de camping hebben gehuurd. Na dat we zijn vertrokken gaan we eerst het stadje Polsak bezoeken. Het heeft een gezellig centrum is onze conclusie.

P1030096

Toen we er rondliepen ging net de kerk uit en de cafe’s open. Dus het werd gelijk wat drukker, en wij konden koffie drinken. Hierna zijn we verder gereden over weg 66 en 67 richting Zvolen. Volgens de ANWB routemap een toeristische weg. Het klopte, de route was zeer mooi door de bergen en langs dorpjes. Typisch zijn de kleine gekleurde huisjes met de gevel naar de hoofdstraat. Langs de weg bij de dorpjes staan veel mensen paddenstoelen en bessen aan te bieden. Onderweg bij Slovenska Lupca zagen we nog een heel mooi kasteel liggen.

P1030106

Uiteindelijk kwamen we bij Zvolen. Als wij naar een camping rijden voeren we meestal de coördinaten in van de camping. Zo ook in dit geval. Op een gegeven moment zagen we de camping aangegeven, we moesten na 400 m rechtsaf, maar daar was een wegopbreking. Het gehele kruispunt lag op de schop. Uiteindelijk kwamen we in een woonbuurtje terecht. Maar geen camping. Een jonge man vertelde ons dat de camping vlakbij was maar door de wegopbreking moesten we 16 km omrijden.

P1030110

Hij heeft toen voorgereden en ons naar de camping gebracht. We hebben hem hartelijk bedankt en hij wilde niets van ons aannemen en heeft ons een goede vakantie toegewenst.

P1030116

We kwamen ook tot de conclusie dat de coördinaten niet precies waren, de laatste drie cijfers waren niet hetzelfde. Om 15.00 uur hebben we de campers geïnstalleerd op camping Neresnica.

P1030115 P1030118

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. B kuijer:
    21 juli 2013
    jullie maken er een mooie reis van geniet er van.
  2. Annemiek:
    24 juli 2013
    Hallo Coby en Ad. Eindelijk de tijd gevonden om jullie blog te lezen. Wat n mooie reis maken jullie zeg. Hoop jullie te zien. Nog veel plezier.