28-02-2015 camping Said

28 februari 2015 - Mohammedia, Marokko

27-02-2015 Vrijdag. (El djemaa)

Vandaag hebben we een rustdag. Betsie en cobi zijn gaan wandelen en komen terug met het verhaal dat ze mooie tajines hebben zien staan bij een kraam aan de weg. Na de lunch zijn we  de wandelroute van cobi en betsie gevolgd. De zee was vrij ruw. De kust is hier niet geschikt om te zwemmen door de rotsige lavaachtige punten die uit het water steken.

P1060302 P1060303

Op de terugweg hebben we twee tajines gekocht. Cobi heeft goed kunnen afdingen. De prijs was 220 dirham maar ze betaalde uiteindelijk 160 dirham voor twee tajines.

tajines kopen P1060317P1060312 camping said

De temperatuur was goed dus hebben we bij zo’n 23 graden nog lekker in de zon gezeten.

28-02-2015 Zaterdag, (es sebt)

De komende dagen blijven we op camping Said N33.725319, W007.337120. Deze ligt 7 km van Mohammedia in een klein plaatsje Mansouria geheten. Lammie heeft een onderdeel besteld voor de startbeveiliging van zijn camper. Dat wordt vanuit Nederland hier naar toe gestuurd.

bijzondere bloeiwijze

Cobi en Betsie zijn s’morgens naar de pharmacie geweest en hebben daar arganolie gehaald.

Arganolie is vrij duur en kan voor van alles gebruikt worden. Het wordt gebruikt als geneesmiddel, in de cosmetica, In de keuken bij het bereiden van gerechten. Het heeft een notige smaak. Het is een dure olie en dat komt doordat de productie een tijrovende en complexe bezigheid is. De vruchten oogsten, afschillen, verwijderen vruchtvlees, kraken van de noten, sorteren, roosteren, malen van de pitten. Van het ontstane meel wordt een pasta gemaakt en daarvan worden bruine koeken gemaakt die net zolang gekneed en geslagen worden tot de olie er uitkomt. Uit 100 kg arganvruchten kan een liter olie worden gehaald. De arganboom gedijt alleen in het zuidwesten van Marokko. Het is een schraal steppeachtig gebied.

Ook op deze camping komen allerlei lui dingen verkopen. Eerst hebben we groenten gekocht en daarna kwam iemand met vis. We hebben ook twee grote vissen gekocht, soort onbekend. S’middags zijn we naar Mansouria gelopen en hebben daar koffie gedronken(amerikano)

appartementen te koop bij mansouria

Er worden enorm veel appartementen en bungalows gebouwd langs de kust. Een appartement kost 69000,- euro. We zijn verder gewandeld naar Mimosa beach. Er is niet veel strand, wel veel rotsen, maar het heeft daardoor wel iets aparts.

kust bij mansouria kust bij mansouriakust bij mansouria strand bij mansouria

Na het strand hebben we nog wat fruit gekocht. S’avonds hebben wij de vis gebakken.Die viel wat tegen er zat niet veel smaak aan.

fruit en groente in kraam aan de weg bij camping said fruit en groente in kraam aan de weg bij camping said vis bakken het ziet er goed uit

1. Annemiek:
    28 februari 2015
    Lekker gerechten kost maken in de tajine . Heerlijk hoor. Laat Nog even weten wat de koers is van de dIrham. veel plezier
  2. Wincent:
    1 maart 2015
    Zo te zien aan de onderschriften bij de foto's zitten jullie gewoon thuis in Dorst.
    Foutje ?
  3. Walther Hoosemans:
    1 maart 2015
    Lekker genieten met z'n allen. Wij gaan dinsdag ook een reis ondernemen, naar Bavel voor een potje biljart.
  4. Marijke:
    2 maart 2015
    leuk te lezen wat jullie allemaal meemaken nog heel veel plezier gewenst marijke
  5. Ans-dejong:
    2 maart 2015
    Fantastisch wat jullie zoal meemaken!
  6. Corrie:
    2 maart 2015
    Leuk verhaal en mooie foto's.
  7. B kuijer:
    2 maart 2015
    heel mooi om het allemaal te volgen. wij wensen jullie nog veel geluk en pleizier.
  8. Jannie:
    Zwina tajines rkhis
  9. Jannie:
    Zwina tajines rkhis
  10. Loek en marijke. ad en jannie:
    3 maart 2015
    Hij gaat lekker zo. Lekker weer zo te zien voor jullie. De lokale bevolking heeft het nog koud denk ik want die dragen alleen dikke jassen.
    Is Lammie bang dat z'n camper gestolen wordt omdat hij een onderdeel van de startbeveiliging heeft moeten bestellen?
  11. Joke Onincx:
    4 maart 2015
    Hallo vakantiegangers. Ik lees wel dat jullie het erg naar de zin hebben. Lekker eten en genieten van de zon. Veel plezier allemaal. Hier in Dorst is alles rustig. Komend weekend krijgen we lenteweer. Kunnen wij ook van de zon genieten.
    Groetjes allemaal.
  12. Jan Oomen:
    4 maart 2015
    Dag Marokko-rondreizigers.
    Geweldig om te lezen en te zien wat jullie zo allemaal
    meemaken, te eten hebben/krijgen, en wat er verder
    zoal gebeurt.
    Mooi he, in de souks en medina's !!
    Heel veel plezier nog verder op deze prachtige reis.
    Hartelijke groeten, van
    Henny en Jan.
  13. Pieter en Jeanne:
    5 maart 2015
    Goed bezig met al dat verse spul, lekker hoor