Van Riedenburg naar Huis

7 augustus 2013 - Kleve, Duitsland

Dinsdag 30 Juli.

Volgens het weerbericht trekt de bewolking vandaag richting noorden, richting Tsjechië. Dus we kunnen gerust gaan fietsen. We vertrekken langs de Altmuhl naar Kelheim.

P1030489

Kelheim is een mooi stadje met 4 stadspoorten die nog intact zijn. We wandelen er rond en kijken naar de mooie gevels in het centrum.

P1030492P1030494

Bij Kelheim stroomt de Altmuhl uit in de Donau. Aan de kade zien we dat er een boot op en neer vaart naar het klooster Weltenburg. We besluiten om deze keer een cruise te gaan maken op de Donau. Maar voor we gaan varen moeten we eerst eten. Onze keuze valt op brattwurst mit brot und sauerkraut. Het eten stond net op tafel en plotseling werden boven ons de sluizen open gezet. We hebben nog nooit een terras zo snel leeg zien lopen. Wij waren de enige die gunstig onder een grote parasol zaten, dus we konden rustig af eten. Toen het droog was zijn we naar de boot gegaan.

P1030517P1030514

Door de snelle stroming duurt de heenvaart 40 minuten en de terugvaart 20 minuten. We varen eerst onder een rots door waar de befreiungshalle op staat. Deze werd gebouwd toen Duitsland  bevrijd was van de franse overheersing. Daarna varen we door de Donau durchbruch.

P1030526

Dat is een engte in de Donau die wordt gevormd door de rotsen. De Donau is daar 30 meter diep en maar 80 meter breed. In de rotsen bij de durchbruch zitten 56 stalen ringen verankert. Die werden vroeger gebruikt om er de schepen met behulp van  haken doorheen te trekken. Uiteindelijk komen we bij het klooster dat zeer mooi is gelegen aan een kiezelstrand. Het is weer een bijzondere plaats. De kerk is ook uitzonderlijk mooi. Het altaar wordt indirect verlicht wat een apart effect geeft.

P1030557P1030539

Maar het meest beviel Lammie en Ad het donkere bier dat daar gebrouwen wordt. Het smaakte fantastisch. Na een uurtje gaan we weer terug naar de boot en terug naar Kelheim. Van daar uit weer met de fiets naar de camping.P1030560

P1030573

Woensdag 31 juli.

Vandaag gaan we met de fiets de andere kant op naar Riedenburg aan de Altmuhl. Op de terugweg pakken we de andere kant van de Altmuhl. Riedenburg ziet er aardig uit alweer zo, n Duits stadje met een mooi pleintje etc.

P1030581

Even voorbij Riedenburg ligt een sluis. Het verval is daar 10 meter. In het oude ludwig kanaal zaten 101 sluizen. In het nieuwe Donau Main kanaal zitten er maar 17. Op sommige punten zie je nog overblijfselen zoals vaarten en sluizen van het oude kanaal. Bij een rodelbaan net voorbij Riedenburg stoppen we om wat te eten en te drinken. Als je fietst verbruik je veel calorieën en daarom kiezen we voor een Duitse maaltijd bestaande uit wienerwurstl mit semmel.

P1030589

De fietspaden die je hier gebruikt liggen dikwijls op de jaagpaden die langs het oude kanaal lagen. Om 15.00 uur waren we weer terug op de camping.

P1030590

Donderdag 1 Augustus.

Wij vervolgen onze reis met de camper naar Eichstatt.

P1030598

Dat ligt ook aan de Altmuhl en de bedoeling is dat we weer gaan fietsen. Onderweg gebeurde er nog iets vervelends. Een volkswagenbusje raakt de spiegel van de camper van Lammie en Betsie. Dat was pech. We hebben hem met ducktape gerepareerd. Maar er moet in ieder geval een nieuwe spiegel op. Eichstatt is een barokke stad. Centraal staat de st Salvator dom. De mooie gebouwen zijn er gekomen omdat het een residentstad is waar een bisschoppelijk paleis is gebouwd als residentie voor de toenmalige  bisschop. Boven de Altmuhl staat ook de Willibaldsburg die ook als residentie voor de bisschop werd gebruikt.

P1030653 P1030606

Het centrum van Eichstatt is mooi. Veel oude gebouwen worden nu gebruikt door de enige katholieke universiteit van Duitsland.

P1030619

Vrijdag 2 augustus.

Het wordt weer een fietsdag, maar het is net zoals gisteren weer zeer warm. Vandaag fietsen we naar Dollnstein langs de Altmuhl.

P1030640

De Altmuhl is hier alleen bevaarbaar door kano’s. Het is een mooie route, maar op een bepaald moment werden we omgeleid en kwamen we na een aantal flinke hellingen op ee karrespoor terecht. Bij een temperatuur van 35 graden was dat wel erg zwaar. Maar de dames en de mannen ook natuurlijk hebben zich er flink doorheen geslagen. Op de terug weg bleek dat de omleiding eigenlijk niet nodig was. De normale fietsroute leidde ons langs enorme rotsen.

P1030650  P1030652

We zijn wel dikwijls gestopt om wat te drinken en te rusten want het was zeer heet. Terug op de camping hebben we dan ook niet veel meer gedaan.

Zaterdag 3 Augustus.

Onze tocht gaat 150 km verder naar Weikersheim aan de Taube. Om 12.30 waren we op de camperplaats Weikersheim. De camperplek ligt aan de Tauber. s,middags zijn we het stadje ingewandeld.

P1030658P1030683P1030656

Tot onze verrassing grensde aan het centrum een mooi renaissance kasteel met een grote beeldentuin. Toen we door de tuinen wandelde ontdekte we dat er twee trouwpartijen aan de gang waren. Het zag er allemaal zeer sjiek uit, ze hadden alles mee fantastisch weer en een mooie omgeving.

P1030678P1030666P1030675

Op het kasteelbinnenplein waren tribunes gebouwd. Er werden gedurende een week opera’s en operettes  uitgevoerd. Het kasteel is gebouwd door de familie hohenlone.

P1030685

Zondag 4 Augustus.

Het heeft de afgelopen nacht flink geonweerd en geregend. Toen wij echter op de fiets stapten om naar Bad Mergentheim te fietsen was het gelukkig droog. Het was toch nog 30º. Bad Mergentheim ligt aan de romantische strasse in het Taubertal. De binnenstad met zijn burgermans huizen en vakwerkhuizen is goed bewaard gebleven.

P1030688

Bijzonder is het Duitseordenslot.

P1030697 P1030699

Het is al 800 jaar de basis van de duitse orden. De duitse orden was een orde die armen en zieken hielp Kenmerkend is het zwarte kruis dat ze op hun kleding droegen.

P1030705 P1030704

In het ordenslot hebben we het museum dat over de geschiedenis van de duitse orden ging, bezocht. Bad mergentheim is ook een kuuroord. Er zijn drie bronnen in het kuurpark, die de kuurbaden van water voorzien.

P1030715P1030723

Alles is heel mooi aangelegd, met rozentuin en een japanse tuin in het park. Toen wij er waren was het volksfest in Bad Mergentheim. Daarom was er een kermis en een grote biertent op de fetsplatz aanwezig.

P1030727

De terugtocht ging door een mooi glooiend landschap langs de Tauber. Er zaten wel wat ferme klimmen in maar we zijn onderhand goed getraind dus dat was geen probleem.

Maandag 5 Augustus.

De voorlaatste stop van onze reis bereiken we na 250 km en is bad Ems. Bad Ems ligt aan de rivier de Lahn. De lahn stroomt bij Lahnstein in de rijn uit. Bad ems is zoals de naam al doet denken, een kuuroord. Om 12.30 uur waren we op de camperplaats. De camperplaats ligt aan een haventje aan de Lahn. S,middags gaan we bad Ems bekijken. Het is zoals we verwachte een stad met mooie huizen en kuurhotels De meeste zijn een paar 100 jaar oud.

P1030731 P1030744 P1030747 P1030753

Er zijn nog steeds duitsers die van de krankenkas kunnen gaan kuren. Alleen gaan ze nu naar een kliniek, waar ze onder goede zorgen, gerehabiliteerd worden, zodat ze weer in de maatschappij kunnen functioneren. Het bronwater hebben we geproefd, maar of dat een heilende werking heeft betwijfelen we. Het zo zout als brem en 46ºC heet. Wij hebben gelijk daarna onze mond gespoeld met? Verder zijn er natuurlijk enkele wellness resorts die druk bezocht worden.

Dinsdag 6 Augustus.

Onze laatste stop is in Kleve, net over de grens in Duitsland. We gaan daar wat winkelen en fietsen. Als we thuis zijn hebben we ongeveer 7166 km gereden en zijn we 70 dagen onderweg geweest.

We hebben heel veel positieve indrukken opgedaan in de Baltische staten. Er wordt hard gewerkt in deze landen. Huizen worden gerenoveerd en oude bezienswaardigheden worden gerestaureerd. De negatieve Russische invloed wordt overal weggepoetst. De wegen vielen echt mee, je kon er op een uitzondering na overal goed met de camper rijden. Het was rustig op de weg en de medeweggebruikers waren beleefd. Je kon er op een ontspannen manier reizen. Overal werden we vriendelijk ontvangen en heel beleefd behandelt. Daarnaast spreekt bijna iedereen de Engelse taal. Daarbij kwam ook nog dat we goed weer hadden.

Wij vonden het fijn dat veel mensen ons gevolgd hebben op het reisblog en willen iedereen bedanken die reacties hebben geplaatst op het reisblog. Het was voor ons ook leuk om  s, avonds te kijken wat er weer door de volgers was toegevoegd. Wij hebben het samen heel goed gehad en genoten van deze reis.

VAKANTIE 2013 BALTISCHE STATEN

P1030755

Betsie, Cobie, Lammie en Ad

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annemiek:
    7 augustus 2013
    Weer n.bijzonder mooie reis om op terug te kjjken . Ik heb ook genoten van.jullie verslag. Goeie thuisreis.
  2. Dorien:
    7 augustus 2013
    Ik vond het ook heerlijk om jullie verhalen te lezen! Een prachtige reis hebben jullie gemaakt! Veel groetjes uit macedonie, wel thuis en tot zaterdag! Fijn om jullie dan weer ècht te zien!! Liefs Dorien
  3. Kees en Joke:
    7 augustus 2013
    Jullie hebben weer een fantastische reis gemaakt.
    We vonden het leuk om jullie te volgen en natuurlijk:
    Welkom thuis.
    Groetjes Kees en Joke
  4. Hilde, Michiel, Jip en Jens:
    7 augustus 2013
    Het was erg leuk om jullie verhalen te lezen! Dankjewel!
  5. Gerda en Aart Vlastuin:
    9 augustus 2013
    Wat een mooi reis verslag. Leuk jullie te kunnen volgen via dit sociaal media.
    We hebben nog niet alle verhalen gelezen, maar ze zijn opgeslagen.
    Welkom terug, hoop jullie gauw weer te zien.
    Dikke knuffels uit Voorthuizen.
    Aart en Gerda
  6. Pieter en Jeanne:
    9 september 2013
    hoi wij willen graag meegenieten met jullie nieuwe reis