Van Trencin naar Riedenburg

29 juli 2013 - Riedenburg, Duitsland

Vrijdag 26 Juli.

Er zijn vandaag 240 km onder de banden doorgegaan en zijn op een camping aangekomen die 9 km van het plaatsje Telc ligt. De camping heet camping pension Javorica. We staan na enige moeite in de boomgaard achter het pension. Het ziet er zeer gezellig uit maar de camping is wat minder geschikt voor campers, omdat het campingterrein er nogal scheef bij ligt.

P1030330 P1030329

Maar we staan, het weer is bijzonder goed. Ongeveer 30º en we hebben een mooi uitzicht over de omgeving. Na het eten lopen we nog even door het gehucht waar we zijn. Het is een heel gemoedelijk dorp met een soort brink in het midden. Door de warmte zwemmen de vissen dicht aan de oppervlakte. Het zijn waarschijnlijk karpers. De mensen zijn heel aardig, ze groeten ons vriendelijk.

Zaterdag 27 Juli.

Deze ochtend gaan we Telc met de camper bezoeken. Er komt namelijk geen bus in de buurt van de camping en met de fiets is het door de hellingen een te moeilijke opgave voor onze ongetrainde benen .

Daarom gaan we met de campers eerst naar Telc en dan rijden we door naar Ceske Krumlov. Telc ligt tussen twee meren geperst. Het midden van Telc heeft een zeer mooi lang plein. De huizen aan het plein hebben allemaal arcades. Dus we kunnen in de schaduw lopen als we dat willen. Alle gevels op het plein zijn mooi. De verschillende pastelkleuren spatten je als het ware tegemoet. Telc is niet voor niets door Unesco op de wereld erfgoedlijst gezet.

P1030344P1030347P1030347P1030360

Het was de moeite waard om door het prachtige Telc te wandelen en onder het genot van een kopje koffie naar al de toeristen te kijken die zich vergapen aan de prachtige huizen op het plein.  Bij het kasteel van Telc waren ze aan het oefenen in zwaardvechten. Ook kon je er boogschieten.

P1030363

Hierna zijn we naar Ceske Krumlov gereden. Het is intussen 35º geworden. De camperplek waar we terechtkomen ligt vlakbij het centrum van Ceske Krumlov en is door bomen overschaduwd. Dat kwam goed uit want met zo, n hoge temperatuur kan je maar het beste onder een paar dikke bomen in de schaduw liggen. s, Avonds zijn we in Ceske Krumlov gaan eten. Daar hebben we nog even naar de watersporters gekeken. Het was wel wat dringen bij de botenbaan.

P1030380 P1030379

We hebben hierna ook nog even vergadert over het vervolg van onze reis.

P1030373

Zondag 28 Juli.

Het wordt weer een warme dag. Om 10.00 uur lopen we al in Ceske Krumlov. Je kan dus zien dat Lammie en Ad niet achter de geraniums gaan zitten nu ze gestopt zijn met werken voor een baas.

P1030402

Het eerst gaan we het kasteel bekijken, dat zoals de meeste kastelen boven de omgeving uitsteekt. Het beschermt als het ware Ceske Krumlov. Zeer bijzonder zijn de loopgangen die hoog boven het dal uitsteken en waarover je naar het andere deel van het kasteel en naar de paleistuin kan lopen.

P1030375

De paleistuin was ook een verrassing, hij was zeer mooi met perken fontein enzovoort ingericht. Aan het eind van de tuin was een theater met bijzonderheid dat de tribune waar de bezoekers op zitten 360º kon rond draaien. Je kon dan verschillende taferelen bekijken waar de opera of ander soort uitvoering, plaatsvond. Hierna zijn we verder het stadje in gegaan.

P1030421 P1030424P1030427 P1030434

Door het stadje loopt de rivier de Vltava. Deze wordt intensief gebruikt door kanoërs en rafters. Mede door de hoge temperatuur werd het een groot waterspektakel. Soms lagen er meer mensen in het water dan in de boot. Vooral bij de stuwen was het een lust om te zien hoe ze daar doorheen gingen.

P1030474 P1030437

De hoge temperatuur heeft ons ook genoodzaakt om voldoende vocht tot ons te nemen. Dus hebben we enkele terrasjes gepikt. Het bier smaakte fantastisch. Het was 37º en dat kon je goed merken. Er waren af en toe mensen die daar flink last van hadden. Maar die hadden waarschijnlijk niet (net zoals wij) genoeg vocht tot zich genomen. Ons is dat dus gelukkig niet overkomen.

P1030441 P1030457P1030463 P1030407P1030408 P1030414P1030415 P1030457

Om 15.00 uur waren we terug onder onze bomen op de camperplek. Toen de ergste hitte weg was zijn we om 19.00 uur bij een restaurantje gaan eten. Toen we terug kwamen bij onze campers stond er een bus met chinezen op het terrein. De bus kon niet meer verder omdat de remmen kapot waren. Binnen niet al te lange tijd kwamen de chinezen bij onze campers kijken, want campers kennen ze niet in China.  De dames kwamen in onze campers kijken en waren er verbaasd over, dat alles wat nodig is, in de camper was ingebouwd. Betsie heeft toen wat drop onder de chinezen verdeelt en het werd onder veel gegiechel opgegeten. Drop kennen ze in China niet maar wel een medicijn dat er op lijkt. Prompt kregen wij van hun snoepjes die ze vanuit China hadden meegenomen. Ze vonden het rustig in Europa en dat is te begrijpen omdat ze uit een stad met 10 miljoen inwoners komen. Ze waren een rondreis aan het maken vanuit Helsinki naar Boedapest, Cesky Krumlov, Praag, Dresden en naar Berlijn om dan weer vanuit Helsinki naar huis te vliegen. Pas om 22.00 uur was de bus gerepareerd en konden ze verder naar hun hotel.

P1030480 P1030483

Maandag 29 Juli.

We gaan naar het Altmuhltal. Dat is vanuit Cesky Krumlov 260 km en ligt in Duitsland. De Altmuhl is een rivier die door een gebied stroomt met krijtrotsen en komt in de Donau uit. De Altmuhl is ook een stukje van het Ludwig – Main – Donau -  kanaal. Aan beide kanten van de rivier liggen fietspaden. En dat is wat we gaan doen. We gaan fietsen langs de Altmuhl. Het eindpunt van vandaag is Riedenburg en wel op camping Landgasthof Kastlhof dat 6 km vanaf Riedenburg ligt. Er waren veel plaatsen al bezet dus wij werden op een overloop terrein gezet naast de mais en aan de oever van de Altmuhl. Het is best een leuke plek want af en toe komt er een vrachtschip langs. Het weer is even van slag want we zijn net een uur op de camping of het begint te regenen. Volgens de weerberichten wordt het morgen weer goed dus we beschouwen dit maar als een buitje voor het stof.

P1030488

1. Annemiek:
    29 juli 2013
    Wat een mooie omgeving is t daar zeg. Geniet!!! Prachtig om deze mooie reis vanaf de zijlijn mee te maken. Groetjes
  2. Willemen:
    30 juli 2013
    Wat leuk om te lezen over jullie reis!! Mooi geschreven, veel plezier samen, groetjes Lucien en Mary, Amy, Luc
  3. Ad.de roos:
    30 juli 2013
    het zijn weer mooie fotos het ga goed met jullie
    groetjes
  4. Jannie en Ad:
    2 augustus 2013
    Heel mooi. Veel variatie ook. gr.
  5. Joke Onincx:
    2 augustus 2013
    Wat hebben jullie weer erg mooie natuur en gebouwen gezien.
    Prachtig hoor. Geniet er nog maar van.
    Groetjes
  6. Jan, Sonja en Demi:
    3 augustus 2013
    Hoi luitjes,
    Zo te zien hebben jullie al veel mooie dingen gezien.
    Geniet er nog van en tot over 2 weken in Liempde.
    Groetjes Jan, Sonja en Demi
  7. Lizet en Theo:
    6 augustus 2013
    Geniet nog maar fijn deze laatste dagen!
  8. John huigen:
    6 augustus 2013
    Hoi beste reizigers
    Weer in Duitsland gearriveerd ,wat hebben jullie n prachtige reis!
    Gr. John en Maaike