Van Zvolen naar Trencin

25 juli 2013 - Trencín, Slowakije

Maandag 22 juli.

Het stadje Zvolen bestaat 770 jaar. Het oude stad centrum wordt gedomineerd door een groot kasteel. In dat kasteel is een deel van de Slowaakse National Galerie, ondergebracht. Maar er zijn ook kunstexposities tentoongesteld. We staan echter voor een gesloten deur want s’maandags is het gesloten.

P1030119

Jammer, dus we gaan verder het centrum bekijken. In het centrum ligt het Namestie plein. Er staan veel mooie gebouwen rong het plein met twee kerken erbij. Er zijn ook weer vele terrasjes die een gezellige sfeer creëren.

P1030125P1030126

De stad is verder ook bekend om de enorme kasteelruine die op een berg naast de stad ligt. Deze ruïne die Pustney Hrad heet (wat het verlaten kasteel betekent) Is zeer groot. Het was een stad op zich. Er worden nog steeds opgravingen gedaan. Wij hebben genoten, wat gewinkeld en enkele terrasjes gepakt. Zoals op de foto’s is te zien lusten wij allemaal wel een sapje, geperst van vers fruit, zeer gezond.

P1030138

We gaan terug naar de camping, waarbij we eerst de zoveelste wegopbreking moeten nemen. Even hindernis lopen voor we op de camping zijn.

Dinsdag 23 Juli.

Vandaag gaan we verder door Slowakije via Levice naar een camping bij Nitra. Levice was ook weer een mooie stad.

P1030149 P1030159

We hebben het centrum bezocht en ook weer een kerk bekeken. Bij het naar buiten gaan werden we door een dame vastgepakt. Ze gaf ons een hand en ieder van ons moesten samen met haar een buiging naar het altaar maken. Om 14.00 uur kwamen we op de camping aan. De camping lag bij Jelenec en heette Autocamping Jelenec. De camping ligt ver verwijdert van de bewoonde wereld. Het zag er zeer troosteloos uit.

P1030171 P1030184

We konden ook geen goede plek voor de campers vinden, omdat het allemaal nogal scheef liep. Uiteindelijk hebben we ze bij de ingang naast een gebouw gezet dat zoals later bleek particulier eigendom was.

P1030181

Vlak bij ons was een mannetje aan zijn huisje aan het werken. Hij (Jozef) vertelde ons dat het al 20 jaar in zijn bezit was. We werden uitgenodigd om het huisje van binnen te bezichtigen. Uiteindelijk hebben we er twee uur binnen gezeten en samen met hem en pilsje gedronken.

P1030172P1030175P1030178

Hij vertelde dat de camping failliet was, maar dat het vroeger altijd zeer druk was. Naast zijn huisje hadden we al veel betonnen funderingen gezien en hij vertelde dat daar 30 huisjes hadden gestaan. In ieder huisje sliepen 4 kinderen. Deze waren vroeger ieder jaar allemaal bezet. Hij had er een gered (zie foto) en gebruikte dat nu als werkplaatsje.

Uiteindelijk hadden we nog een conflict met een vrouw die dacht nog geld van ons te beuren, voor het verblijf op de camping. Maar Jozef zei maak je niet druk. Het bleek dat we op particulier terrein stonden en daar had ze niks over te zeggen en de camping was toch failliet.

Woensdag 24 Juli.

Na afscheid te hebben genomen van Jozef, zijn naar Trencin gereden. Ongeveer 100 km rijden. Trencin ligt dicht bij de Tsjechische grens. Het ligt aan de rivier de Vah. De camping ligt op een eiland in de rivier en vanaf de camping hebben we uitzicht op een mooi kasteel. De route naar Trencin is zeer mooi we rijden door een glooiend landschap met in de verte bergen. De boeren zijn bezig op het land. Er rijden enorme combiners over het land om het graan te oogsten. Bijzonder is dat veel van het stro los op een berg van wel 10 meter hoog wordt gegooid. Ook wordt een deel tot balen geperst. Om 13.30 komen we op de camping aan. Er staan weer veel kleine vakantiehuisjes. Deze camping ziet er weer netjes uit.

P1030192 P1030199P1030200 P1030207

Donderdag 25 Juli.

De camping staat op 10 minuten lopen van het centrum. Dus te voet naar het centrum van Trencin. Een groot deel van het centrum is nog in de oude staat.

P1030189

Het Trencin kasteel dat boven de stad uittorent is van groot belang geweest in de historie van de stad. In 1412 gaf Sigmund van Luxembourg  de stad privileges en verschillende rechten. Het werd een vrije Koninklijke stad. De turken hebben de stad verschillende keren aangevallen maar zonder succes. Nadat we ergens in de stad koffie hadden gedronken hebben een wandeling door de stad gemaakt.

P1030218 P1030219

We waren het er over eens dat dit een van de mooiste steden is in dit gebied.

P1030236 P1030238

Lammie en Ad zijn nog naar het kasteel gegaan. Dat was een flinke klim. Op de binnenplaats van het kasteel was een roofvogelshow. Het kasteel is groot en je krijgt een goede indruk van hoe het vroeger is geweest.

P1030246 P1030247

P1030273P1030283P1030295

De rivier de Vah is de langste rivier van Slowakije. Er is vlakbij de camping een strandje in de rivier waar veel gebruik van wordt gemaakt door de mensen uit de stad. Het nabijgelegen moderne en goed uitgerust zwembad dat in 2010 is gebouwd, is gesloten. Geen klanten en dat is dus een duur grapje. Wij zijn nog even bij het nabijgelegen restaurant gaan eten. Er was een varken aan het spit, dat zag er goed uit.Smakelijk eten.

P1030311

1. Annemiek:
    26 juli 2013
    Super leuk om te voogen waar jullie allemaal zijn geweest. Eigenlijk best dichtbij nu , maar toch zo'n wereld van verschil. Nog veel plezier en kijk uit naar jullie volgende verhaal.
  2. Jannie en Ad:
    26 juli 2013
    Mooi hoor! En wat zijn jullie goed bezig met gezonde sapjes.
    gr.
  3. Barry en Jolanda:
    26 juli 2013
    Hey luitjes weer 'n goed verslag en mooie foto's. Het is leuk voor ons maar ook voor jullie zelf, want zoveel steden, kerken, kilometers en landen is volgens mij ook voor jullie niet bij te houden!!!! Groetjes van uit 'n warm Liemt!!