02-04-2015 Mansouria

2 april 2015 - Mhamid, Marokko

29-03-2015 Zondag.

P1070536

Vanmorgen was er even grote verwarring. Betsie zei dat in Marokko de zomertijd was ingegaan en dat we dus een uur eerder op onze afspraak in het dorp moesten zijn. Gelukkig waren we vroeg uit de veren dus we konden het net redden. We moesten om negen uur bij de jeep zijn die ons de woestijn in zou brengen. We zouden naar de duinen rijden en dat was 15 km door de dessert om er te komen. Het was eerst hotsen en botsen over stenen en grind afgewisseld met zand.

Onze chauffeur

De chauffeur probeerde waar het kon om flink snelheid te maken, maar toch deden we er 45 minuten over voor we er waren. Het was de moeite waard. De zandduinen waren mooi en we hebben een goede indruk gekregen wat de Sahara is.

P1070540 P1070542 P1070543 P1070548 P1070555 Mhamid

Terug in Mhamid hebben we nog koffie gedronken en we zijn gelijk naar Zagora vertrokken.

P1070581 P1070589

Daar zijn we op camping Oasis Palmiers gaan staan. N30.32303, W005.82497. Op deze camping werden we zeer aardig ontvangen. Er werden tapijten tussen onze campers gelegd en er kwam een tafel te staan. Vervolgens kwam de receptionist thee brengen.

camping in Zagora

De camping ligt in een palmenbos, ongeveer twee km van Zagora. In het stadje zijn we gaan eten, een menu voor 6,- €. Het was 32º C. We hebben nog tot laat buiten gezeten.

Riad (hotel) naast de camping P1070602

30-03-2015 Maandag.

Vandaag rijden we terug naar Ouarzazate om dan iets verder in Skoura op camping Skoura Amridill te gaan staan. N31.04952, W006.57655.

P1070613 P1070614

Skoura is het centrum waar rozenolie wordt gewonnen uit rozenblaadjes. En dat proces willen we wel eens zien. Als we op de camping aankomen, willen we, na dat we hebben ingeschreven de campers op een plek zetten. Alleen de camper van Lammie en Betsie start niet. Het zelfde probleem als een paar weken terug? Lammie neemt contact op met de mercedes garage in Casablanca. We besluiten om, als hij start, naar Casablanca te rijden. 470 km, en over de Tizi n’Tichka pas van 2260 m hoog.

avondschemering in Skoura

31-03-2015 Dinsdag.

De camper start gelukkig en we vertrekken heel vroeg om de drukte op de pas te vermijden.

P1070634 P1070643

Na de pas moeten we bij Marrakeche de tolweg op.

P1070644

Om 14.45 uur staan we bij de garage. Na controle m.b.v. de computer blijkt dat waarschijnlijk het contactslot niet betrouwbaar is. Ze gaan bespreken wat de beste oplossing zal zijn. Wij slapen deze nacht op een parkeerterrein voor de garage . Wel lawaaierig.

01-04-2015 Woensdag.

Vandaag is Lammie nog even in de garage geweest voor overleg. Ze zoeken uit wat de mogelijkheden zijn, en geven ons dan bericht. Ze adviseren ons om vandaag naar een camping te rijden bij Casablanca. Camping Oued Merzeda. Deze blijkt echter niet meer te bestaan dus gaan we naar Camping Oasis, in Dar Bouazza. N33.506168, W007.842000. Als we daar aankomen blijkt naast de camping de wekelijkse souk te zijn. Nadat we ons geïnstalleerd hebben gaan we de souk bekijken. Dat is altijd een bijzonder schouwspel. Het is voor ons Nederlanders moeilijk voor te stellen hoe dat is. Je moet het echt met eigen ogen zien. Er wordt letterlijk van alles verkocht. Van kruiden tot fietsonderdelen en van kleding tot kip.

P1070647 P1070651 P1070652 P1070653 P1070654 P1070655

Dat laatste, de kip kan niet verser. Je zoekt er een uit. Ze hakken de kop er af, stoppen hem in een emmer heet water, hij wordt geplukt en geslacht, betalen en mee naar huis nemen.

Kippen verkoop

02-04-2015 Donderdag.

We besluiten om naar een andere camping te gaan. We weten dat er voorbij Mohammedia een camping is in Mansouria. Camping L’ocean Blue. N33.737110, W007.322860. Daar rijden we naar toe, in afwachting van berichten over het contactslot van Lammie. Eerst rijden we langs de Marjane (supermarkt) om boodschappen te doen voor de komende dagen.

P1070666

Op deze camping verblijven we een paar dagen. Hij ligt aan zee en is gezelliger dan de vorige camping.

P1070670 P1070672

1. Jannie:
    3 april 2015
    Gelukkig zijn de mannen geen sheik geworden in de woestijn. Wat een plaatje met al dat zand. De kippen vind ik maar zielig hoor, zou gelijk vegetariër worden. Hopelijk komt het goed met de camper van Lammie. Ook nog een mooie foto van Ad achter de geraniums (Bloemen) en Coby en Bets er bovenop. Gr. X
  2. Annemiek:
    3 april 2015
    Wat n afwisseling in dit verhaal. De toch wel stilte in de Sahara en de drukte daarna. Wat jammer dat gedoe met de camper maar ook wel bijzonder. Want zo kom je nog eens ergens. Die rozenolie lijkt me wel lekker. Ik ben gek op lekkere luchtjes. Veel plezier en succes met de camper.
  3. Loek en marijke. ad en jannie:
    3 april 2015
    Het ziet er naar uit dat er niet veel momenten van verveling zijn. Druk programma alles bij elkaar. Wij krijgen zo wel een goede indruk wat jullie allemaal meemaken. Het weer is zo'n 3 keer warmer dan wat wij hier hebben. Vanmorgen moest er weer ijs verwijderd worden van de ramen dus blijf nog maar even daar als je van de warmte houdt.
  4. Gerard Smits:
    3 april 2015
    Hoy reizegers wat is de sahara woestijn mooi wat een grote zandbak.
    De rozen olie dat is mooi om te zien hoe het gemaakt word en een lekkere reuk.
    De temperatuur is zeer goed lekker uitrusten in die temperatuur.
    En de souk een soort rommelmarkt wel een schouwspel zo te zien.
    Jammer van de pech met de camper dat kan je overkomen maar we wensen jullie nog een fijne reis verder.

Groeten Gerard en Mien
  5. Jan, Sonja en Demi:
    3 april 2015
    Een schitterende vakantie, weer een keer heel iets anders. Hopelijk is het probleem snel verholpen. Groeten uit Boxtel
  6. Jos en cobie:
    3 april 2015
    Hoi luitjes,het ziet er allemaal heel mooi uit,prachtig ook de Sahara en die markten.Jammer van dat contactslot maar dat komt hopelijk wel weer goed.Groetjes Jos en Cobie
  7. Ad deroos:
    3 april 2015
    Lammie kan je niet beter een Fiat Ducato nemen .
    op die rommel markt stonde daar geen fietsen bij uit breda
    Groetjes
  8. Jeanne:
    4 april 2015
    die Ad de Roos is ook een grappenmaker he?
    hoop dat het allemaal opgelost gaat worden, lastig die pech.
    maar lekker uit eten dan maar en vaak voor die prijs!
    mooi reis mensen, gr van ons