13-03-2015 Essaouira

13 maart 2015 - Safi, Marokko

12-03-2015 Donderdag

Safi is een belangrijke havenstad. Het is vooral bekend om zijn fosfaat en vis industrie.

50% van de wereld fosfaat productie komt hier vandaan. Verder is Safi bekend om zijn aardewerk productie.  Vanaf de camping wandelen we in een half uur naar de medina. We lopen eerst naar de Portugese zeeburcht(Das el Bahr). Deze ligt ongeveer 30 meter boven de zee. De golven dreunen 30 meter onder onze voeten tegen de rotsen.

P1060575 P1060578 de rotskust

We lopen verder langs de rand van de zee en komen in een troosteloos deel van Safi. De eens statige huizen staan allemaal op instorten.

poort van het kasteel troosteloos safi vervallen

Hierna zijn we de stad ingegaan door de souk naar de medina en dan de pottenbakkerswijk in. In de souk kwamen we in een straat waar gereedschap werd verhandeld

gereedschap.

Ad heeft er een hamer gekocht. Deze is gemaakt van een stuk betonijzer, een knap stukje huisvlijt. Verder op in de kledingstraat van de souk hebben we een djellaba gekocht.

dlellaba

Natuurlijk wel afdingen. In de pottenbakkerswijk werden we door iemand rondgeleid. Hij legde ons het hele proces van klei tot gebakken eindproduct uit. Heel interessant.

ingang van de potterie Heel mooi aardewerk prachtige schalenhet maken van de klei Nog niet geverfd en geglazuurd oude pottenbakovens

Bij terugkomst op de camping hebben we nog een tajines avec poulet genomen.

Tajines avec poulet

13-03-2015 Vrijdag

Deze rit gaat naar Essaouira. Eerst rijden we langs een stuk kust met de fosfaat fabrieken. Dat ziet er niet zo mooi uit.

fosfaat productie

Later werd het veel mooier. Mooie stranden met duinen. Voor Essaouira staan veel mooie villa’s. Hier wonen de rijke Marokkanen en buitenlanders. We plaatsen onze campers op een parking langs de strandboulevard. N31.49486, W009.76433.

Aan de strandboulevard in Essaouira

Oud Essaouira is een door witte muren omgeven havenstad. Het ziet er gelijk aantrekkelijk uit. We lopen over de mooie boulevard naar de vissershaven met daarnaast het Portugese fort. De stad is Unesco beschermd. De haven met het fort is een kleurrijk geheel. Tot onze verbazing zijn de vele kanonnen op de oude Portugese verdedigingswerken van Hollandse makelij. Adranus Crans Uit Hage had ze gemaakt in 1743.

De vissershaven van essaouira De binnenhaven Vissersbootjes In de vestingtoren SinaasappelsapVis restaurantjes

Na de haven zijn we de medina ingegaan. Deze vonden wij tot nog toe de mooiste van alle die we bezocht hebben. Het is een doolhof van overdekte gangen straten, steegjes en binnen plaatsen. Iedere vierkante meter wordt wel benut. Of winkel, of werkplaats, of opslag.

Houtinlegwerk Heel veel schuren en polijsten dit tafelblad Effe rusten Even een dutje doen Smullen? Brood kopen in de souk

In een deel kwamen we bij de houtbewerkers. Hier worden veel meubels met ingelegd hout gemaakt. De houtsoorten die ze gebruiken zijn ebben-, ceder-, noten-, en cipressenhout. De wortelstokken van citroen bomen wordt ook veel gebruikt. Het is allemaal kunstnijverheid wat je tegenkomt in de medina. Alles wat we hebben gezien is moeilijk te omschrijven. Laten we zeggen bijzonder mooi. Na wat bij een visrestaurant gegeten te hebben gingen we moe en voldaan terug naar de campers.Strand bij essaouira

1. Annemiek:
    13 maart 2015
    Wat is t toch n mooi en bijzonder land. Leuk om op deze manier kennis mee te maken. Fijn weekend.
  2. Barry en Jolanda:
    14 maart 2015
    Ja Annemiek heeft gelijk, heel bijzonder allemaal, maar goed dat jullie er foto's bij hebben, voor ons maar ook voor jullie zelf straks als jullie weer thuis zijn. Want het is niet te onthouden wat jullie allemaal zien en doen. De groetjes uit Liemt en wij kijken weer uit naar het volgende reisverhaal.Doei.........!!!
  3. Ruud:
    14 maart 2015
    heel bijzonder en weer mooie foto"s,het is leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben,geniet ervan. Groetjes Ruud & Jopie.
  4. Peter en Isabella:
    Hallo Lieve mensen .
    Wat hebben jullie het leuk en mooie foto's Ad.
    Wij gaan de 17 de rijden en we zijn de 28 st op de camping in Spanje. lammie weet waar dat is ?????
    Gr peter en Isabella.
  5. Jannie:
    Indrukwekkend allemaal. Gr.X
  6. Joke Onincx:
    14 maart 2015
    Wat een mooie foto's weer allemaal en die djellaba staat jou wel heel erg goed Ad. En jullie zien ook al zo bruin. Heel veel plezier.
    Groetjes Joke en Kees
  7. Ad deroos:
    15 maart 2015
    het ziet er weer goed
    groetjes
  8. John huigen:
    16 maart 2015
    weer n mooie ervaring rijker.Klinkt allemaal erg goed ,op naar t volgende adres!Gr. maaike