16-03-2015 Agadir

16 maart 2015 - Safi, Marokko

14-03-2015 Zaterdag

Onze reis naar het zuiden gaat verder. Deze dag rijden we naar Taghazout. We willen daar vrij gaan staan. Er schijnt daar een grote camperplek te zijn waar soms wel 300 campers staan. We komen er achter dat deze door de plaatselijke autoriteiten helaas is verboden.

Daarom belanden we op camping Terre d’ocean. N30.56217, W009.74033.

Deze camping is de beste camping die we tot nu toe hebben gehad. Er staan veel overwinteraars. De meeste zijn fransen.  De route hiernaar toe ging langs de kustweg de N1.

P1060781

We zagen veel arganbomen in het landschap.

arganbomen argan noten

Veel mensen stonden langs de weg hun koopwaren te slijten. Meestal was het arganolie en honing. Ons is gezegd dat je dat bij een coöperatie moet kopen. Dan weet je zeker dat het de goede kwaliteit is. Toen we door Taghazout reden zagen we dat er een gerelaxte sfeer hing het is ook vrij toeristisch. Het is een pek waar het goed vertoeven is. Zon, strand en zee. Wat wil je nog meer en s’avonds bij de ondergaande zon op een terrasje aan de zee de dag afsluiten.

15-03-2015 Zondag

Wij zijn in de buurt van de watervallen van Imouzzer. Deze liggen in de zogenaamde Paradise Valley. Dus besluiten we, als we naar Agadir gaan onderweg de watervallen(cascades) te bezoeken. Het is 50 km naar de cascades. Na 20 km kwamen we in een kloof waar waarschijnlijk het water bij de grote watersnood in november 2014 de weg had vernield. De volgende 7 km waren verschrikkelijk slecht. Heel smal en het was niet meer dan een rotsachtig pad. Over die 7 km hebben we een uur gedaan.

stoffig door het ravijn slechte weg

Toch zat er nog verkeer op. Allemaal Marokkanen die gingen wandelen en picknicken in de bergen en aan het riviertje. In Imouzzer aangekomen moesten we nog 4 km over een zeer smalle weg om bij de watervallen te komen.

Daar aangekomen was het onmogelijk om de campers fatsoenlijk te parkeren. Het was heel druk. De watervallen waren ook nog opgedroogd dus zijn we maar omgedraaid en via een andere weg naar Agadir gegaan. Al met al jammer van de tijd. Het landschap was wel heel mooi. Bergen met heel veel arganbomen en een soort in bloeistaande brem.

De buitenwijken van Agadir bestaan uit veel nieuwbouw, huizenblokken van 3 á 4 verdiepingen hoog. Deze worden gebouwd voor de mensen die in de sloppenwijken onder erbarmelijke omstandigheden wonen. De Koning van Marokko heeft besloten dat die sloppenwijken weg moeten, en de mensen die vandaar naar de nieuwe huizen gaan,  hoeven geen huur in de nieuwe huizen te betalen. Ze krijgen daardoor betere hygiënische woonomstandigheden.

nieuwe woonblokken

De camping waar we belanden heet camping d’agadir. N30.42462, W009.60807.

16-03-05 Maandag.

Agadir is echt een toeristische stad. Er staan veel hotels appartementen en resorts. Het strand is heel mooi en de temperatuur is 28º C. Er is geen oud centrum want de stad is in 1960 geheel verwoest door een aardbeving. Van de 50.000 inwoners stierven er 15.000. Nu wonen er 500.000 mensen. Er is een bruisend nachtleven en in veel restaurants wordt ook alcohol geschonken. Het wordt ook wel het Benidorm van Marokko genoemd.

het mooie strand in agadir Terrasje in agadir agadir

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Annemiek:
    16 maart 2015
    Oh wat naar dat smalle weggetje. Maar alles weer goed gekomen. Argon olie is erg goed voor je haar. Groeit t harder van. Maar dan moeten jullie weer naar de kapper.Veel plezier weer.
  2. Ad deroos:
    16 maart 2015
    weer mooi
    gr
  3. Walther Hoosemans:
    17 maart 2015
    Das wel afzien op zo'n smal bergweggetje. Wel zuinig zijn op de campers. Veel plezier verder.
  4. NICO en DINI kuyer:
    17 maart 2015
    HALLO RIJZEGERS het ziet er allemaal mooi uit mooie natuur
    en goed eten maar verlang je nog niet naar een lekkere krop SLA van gratje ?iel gr Nico en dini
  5. Pieter en Jeanne:
    17 maart 2015
    Hi , mooi zeg maar wel een linke boel zo door die kloof.
    Aardige koning, zien we Willie nog niet doen.
    Gr
  6. Loek en marijke. ad en jannie:
    17 maart 2015
    och eindelijk een plekje gevonden waar je gewoon een biertje kan bestellen (hahaha). Lijkt me wel een hele ervaring voor Cobi om met de camper over die smalle weggetjes te rijden. maar alles toch goed gekomen. Goede reis verder.
  7. Jan, Sonja en Demi:
    17 maart 2015
    Het is weer een heel avontuur, en zeker weer heel iets anders. Geniet ervan, Groeten uit Boxtel, Jan, Sonja en Demi
  8. Jannie:
    17 maart 2015
    Weer een hele reis achter de rug. Avontuurlijk hoor. Mooi weertje lekker genieten. Gr.X