13-04-2015 Santa Elena

13 april 2015 - Santa Elena, Spanje

Zaterdag 11 April.

In 1929 was er in Sevilla ook een expo, de Ibero-Americana Expo.

Deze expo was ondermeer bedoeld om de verhouding met de voormalige Spaanse kolonies in Zuid-Amerika te verbeteren. Op deze wijze werd de vrede met deze kolonies op symbolische wijze getoond.

Voor deze expo hebben alle Zuid-Amerikaanse landen op het terrein een grote villa gebouwd om hun land te presenteren. Dit zijn de zogenaamde “Palacios Y Pabellones”(paviljoenen) De meeste staan er noch langs de avenuda de palmeras.

Palacio de Brasil Palacia st domingo

Enkele staan er in het parque de Maria luisa waar ook het Plaza de Espana staat. Het park is heel mooi en zeker de moeite waard om het helemaal te bekijken.

P1070856 P1070858

Het Plaza de Espana echter is een verhaal apart. Het was echt bedoeld om de wereld te imponeren. Het is heel groot en bijzonder mooi gebouwd. De foto’s zullen voor zich zelf spreken.

P1070864 P1070868 P1070870 P1070874 P1070875 P1070878 P1070889 P1070904

Het gebouw wordt nu nog gedeeltelijk gebruikt door diverse overheidsinstanties. Na dat we hier van onze verbazing bekomen waren zijn we het centrum ingewandeld. Uiteindelijk zijn we de rivier overgestoken en via het terrein van de Feria de Sevilla teruggekeerd naar de campers.

De Feria de Sevilla de feria de sevilla

Sevilla is ons zeer welgevallen. Een aanrader om een weekend trip er naar toe te houden.

Zondag 12 April.

We vertrekken weer en gaan naar Cordoba. Dat ligt 140 km van Sevilla. Het is stralend weer dus we hebben er zin in. Het landschap wordt wat meer heuvelachtiger. Na enkele km zien we links van de weg een zonnecentrale. We zien de spiegels niet, maar wel de 160 meter hoge toren die het warme zonlicht opvangt. Daar wordt stoom geproduceerd die een turbine laat draaien die een generator aanstuurt om stroom op te wekken. Het is de PS 10 deze wekt 10 megawatt aan stroom op. Goed voor 5500 gezinnen.

centrale ps20__january_2009-682x1024

In Cordoba vinden we een camperplek vlak bij het centrum. N37.875050, W004.786930. Het is parking La puerta de sevilla. De parking is moeilijk te bereiken, terwijl wij er stonden werd de slagboom raakgereden en konden verschillende campers niet goed op de parking komen. Het centrum heeft aardig wat bezienswaardigheden. Het mooist vinden wij de brug over de rivier de puento Romana, de stadsmuur, maar het indrukwekkendst is de Mezquito catedral. Mezquito is spaans voor moskee. Opvallend zijn de vele zuilen in de kerk met de dubbele bogen.

Puente Romana puente Romana de zijkant van Mezquito catedral De binnentuin van Mezquito catedral

Om 16.00 uur zijn we de stad uitgereden naar Santa Elena. We zijn daar op Camping Despanaperros gaan staan. N38.34335, W003.53560.

Maandag 13 April.

Vandaag houden we een rustdag op de camping. Wat genieten van de natuur en de rust. De blauwe eksters vliegen hier aan en af. Ze zijn nesten aan het bouwen en zijn zeer nieuwsgierig. Leuk om te zien hoe ze vlak bij ons komen. Morgen gaan we naar Toledo.

ekster Ons uitzicht vanaf de camper

1. Annemiek:
    13 april 2015
    V fijn om te horen dat jullie Sevilla ook zo geweldig vinden. Cordoba en toledo hebben wij helaas niet bekeken. Fijn dat ik met jullie mee mag kijken. Fijne tijd
  2. Jan Oomen:
    13 april 2015
    Wat een geweldige reis maken jullie.
    Na de indrukwekkende Marokko-tour nu ook nog
    de hoogtepunten van Andalusie.
    Geweldig, geniet er van.
    Doen wij ook!!
    Jan en Henny
  3. Barry en Jolanda:
    13 april 2015
    Kei skonne foto's allemaal!! Goeie reis morgen en we kijken uit naar het volgende verhaal plus foto's. Groetjes
  4. Barry en Jolanda:
    13 april 2015
    Kei skonne foto's!! Goeie reis morgen en wij kijken uit naar het volgende verhaal en foto's. Groetjes
  5. Jannie:
    13 april 2015
    Wat zien jullie mooie plaatsen en gebouwen. Weer helemaal anders dan in Marokko. Gr.X
  6. Jan, Sonja en Demi:
    14 april 2015
    Plaza de Espana is inderdaad erg mooi, en Sevilla zelf natuurlijk ook. Sonja is er ook geweest. Cordoba ziet er ook schitterend uit. Geniet ervan!!!!!!!
  7. Marius en Christien:
    15 april 2015
    Jullie bezoeken prachtige plaatsen. Cordoba en Toledo hebben wij vorig jaar bezocht met de NKC-Winterreis Spanje.
    Veel plezier nog. Wij zijn inmiddels weer thuis na 2 maanden Portugal.
  8. Joke Onincx:
    16 april 2015
    Schitterende foto's weer. Het is weer genieten om mee te kijken waar jullie allemaal komen. Veel plezier nog.