16-04-2015 Zaragoza

16 april 2015 - Zaragoza, Spanje

Dinsdag 14 April

Vandaag staat Toledo op het programma. We moeten alleen nog boodschappen doen onderweg. In Toledo aangekomen konden we geen goed parkeerplek vinden. De camperplek was vol.

Toledo vanuit de verte

We besloten daarom maar door te rijden naar Avilla. Onderweg naar Avilla toe zagen we een heuvel met daarop wel 15 van die typische Spaanse windmolens.

spaanse windmolens

Vervolgens gingen we naar 1416 meter over de pto de Pasamera. Deze pas hoort bij de siërra de Gredos.

In Avilla was parkeerruimte genoeg en nog eens met zicht op de beroemde muren van Avilla.

P1080006 P1080007

Woensdag 15 April.

Het was een beetje regenachtig toen we wakker werden. Avilla is de hoogst gelegen stad van Spanje, dus het was ook nog eens flink koud. S’winters kan er ook sneeuw liggen. Het mooiste van Avilla zijn de San Vicente basilica, de catedral en natuurlijk de prachtige stadsmuur. De stadsmuur (Muralle de Avila) is 2,5 km lang, 8 m hoog en 2,5 m dik. Er zitten 88 torens in. Toen we naar de stad liepen was het droog geworden en hebben we de 65 treden naar de puerta del Carmen opgelopen.

P1080017 P1080025

We zijn toen via de catedral naar het plaza del mercado chico gewandeld. Dit plein is omsloten door arcades.

heerlijke varkensneuzen

Toen was het tijd om een broodje te gaan eten. We zijn een kruidenierswinkeltje ingestapt en gevraagd of ze wat broodjes voor ons konden klaarmaken. De zaak werd gerund door twee broers en een zoon van een van de twee. De zoon begon ijverig de bocadillo’s klaar te maken. In de winkel werd heel veel ham verkocht, het was hun specialiteit, het was daarom ook heel druk in de winkel. We hebben genoten van de broodjes.

de broodjes van de kruidenier

Daarna hebben we een wandeling over de muur gemaakt. We hebben ongeveer 1,5 km over de muur gelopen.

P1080041 P1080072P1080050 P1080057  P1080048 P1080053

Je hebt van boven af een heel goed overzicht over Avilla en zijn omgeving. Gedurende de middag ging  de zon schijnen, het was een geslaagde dag.

De tepels van Theresia Lekker tapas erbij

Donderdag 16 April.

Deze etappe van onze reis gaat naar Zaragoza. Ruim 400 km. De rit ging weer door mooi natuurgebied. De gemiddelde hoogte is ongeveer 1100 m hoogte. We hebben wel regen gehad tijdens deze rit. In Zaragoza aangekomen was het weer iets beter. Morgen gaan we Zaragoza verkennen. We staan nu op de municipal van Zaragoza N41.6358719, W000.9386449.