21-04-2015 L'escala

21 april 2015 - L'Escala, Spanje

Vrijdag 17 April.

We zijn om 10.00 uur met de bus naar het centrum van Zaragoza gegaan. De camping ligt namelijk op 5 km van het centrum. Als we aan het einde van lijn 41 uitstappen moeten we nog een stukje om bij de Pilar basilica te komen. Als we door de calle de Alfonso 1 lopen zien we al een koepel van de basiliek boven de mensen uit komen. Als we op het plaza del pilar komen zien we de hele voorgevel. Het interieur van de kerk is overweldigend mooi.

P1080119 De voorkant van de Pilar basiliek

Alle zijbeuken zijn even mooi en overdadig aangekleed met beelden en schilderingen. Ook alle plafonds van de vele koepels zijn mooi beschilderd Verscheidene zijn door Goya beschilderd. Het meest bijzonder vonden wij de kapel van onze lieve vrouw van Pilar die in het midden van de kerk staat. Op het moment dat wij daar waren werd daar een mis gehouden.

P1080125 de kapel van onze lieve vrouw van Pilar het opengewerkte dak van de kapel De pilar Basiliek plaza de pilar

Na deze basiliek zijn we naar La Seo gelopen.  Deze kerk, De kathedraal del Salvador, is ook weer overdadig aan gekleed.

La Seo

Hier hebben we ook het tapijtmuseum bezocht. Er hangen tapijten in het museum uit de 15e en 16e eeuw. Het is verbazingwekkend hoe goed ze er nog uitzien. De tapijten variëren in grote van 2 tot wel 10 meter lang en 4 m hoog.

Na al die kerkse indrukken hebben we de inwendige mens maar versterkt met een pizza. Hierna zijn we naar het tegenvallende Aljaferia paleis gewandeld.

het Aljaferia paleis P1080139 P1080140

Ook hebben we de arena bekeken.

de arena in Zaragoza de ingang van de arena in Zaragoza P1080144

Intussen was het halfvijf geworden en hebben we de bus teruggepakt naar de camping.

even rusten in Zaragoza

Zaragoza heeft op ons de indruk gegeven van een stad met mooie bezienswaardigheden en er heerst een chique ontspannen sfeer.

Zaterdag 18 April.

Vandaag hebben we een lange etappe. 440 km naar de kust. Het wordt het kustplaatsje  l’escala bij Roses en komen terecht op camping Illa Mateua. N42.11032, E003.16550. Deze camping ligt op een heuvel met aan de ene kant een zandstrand en aan de andere kant een kiezelstrand. We kunnen het hier wel een paar dagen uithouden.

Zondag 19 April.

We hebben gehoord dat er op zondag morgen een markt is in L’escala. We besluiten om deze te gaan bezoeken. We pakken een voetpad dat op de camping begint en langs de rotsachtige kust loopt door een dennen bos. Het pad komt uit bij de vissershaven. Van daaruit is het nog een stukje naar het strand waar op de boulevard de markt staat. De markt hebben we zo gezien en besluiten koffie te gaan drinken. We zitten maar net binnen of het begint hard te regenen. Het ziet er naar uit dat het niet snel zal stoppen dus blijven we ook maar om te eten. Als we gegeten hebben schijnt de zon weer en gaan we door het stadje terug naar de camping.

P1080160

Maandag 20 April.

Deze dag hebben we niet veel uitgevoerd. We hebben garnalen gebakken voor het middageten en daarna hebben we een potje jeu de boules gedaan en in de zon gezeten. Lekker ontspannen.

een van de zwembaden van de camping Camping illa mateua

Dinsdag 21 April.

Vandaag gaan we het schiereilandje, genaamd Montgo, waar onze camping ligt verkennen. Vanaf de camping zien we een aantal villa’s en appartementen op de berg liggen waar het schiereiland uit bestaat. Het is een flinke klim naar de top van Montgo. Het wordt beloond met een mooi uitzicht over de baai van Roses en de baai van Montgo waar het strand van de camping aan ligt. In de verte zien we de besneeuwde toppen van de Pyreneeën.

zicht op de Pyreneeën. P1080170

Op de montgo staat een oude stenen uitkijktoren.

oude uitkijktoren op de top van montgo

Verder ligt er nog een oude Duitse bunker waar we tot onze verrassing nog in kunnen.

de Duitse bunker met graffity de duitse bunker

Na dat we van de Montgo naar beneden zijn gelopen hebben we nog een americano genomen op het terrasje aan het strand.

het strandje van montgo koffie aan het strand

1. Annemiek:
    21 april 2015
    Zo dat was wel n flinke rit van Zaragoza naar l e scala. Nu vlak bij Frankrijk. Veel plezier
  2. Barry en Jolanda:
    21 april 2015
    Ja vroeg mij al af waar jullie waren!!! Zitten ze alweer bijna in Frankrijk!!! Maar het laatste stukje Spanje is erg mooi aan de foto's te zien. Groetjes xxx
  3. Jannie:
    21 april 2015
    Nou leuk allemaal hoor. Goed dat jullie de inwendige mens ook goed verzorgen. In Roses zijn wij heel lang geleden ook wel eens geweest. Gr.X
  4. Joost en Fiona:
    22 april 2015
    Ziet er gezellig uit, lekker weer en mooie omgeving. Veel plezier nog!
  5. Joke Onincx:
    23 april 2015
    Jullie hebben wel heel veel mooie dingen gezien en lekkere dingen gegeten.
    Veel plezier nog. Groetjes