27-04-2015 L'escala

27 april 2015 - L'scala, Spanje

22-04-2015 Woensdag.

Vandaag wandelen we naar het vismuseum van L’escala (Museu de L,anxova i la sal). Onderweg zien we weer de besneeuwde bergtoppen van de Pyreneeën. De El Canigo is de eerste die je ziet. Hij is 3000 m hoog en er ligt sneeuw op tot eind Juni.

zicht op el canigo

In het museum wordt getoond hoe ze hier ansjovis verwerken. Ansjovis is een haringachtige vis. Het verwerken wordt al jaren op dezelfde manier gedaan. De gepekelde vis wordt een maand in tonnen in veel zout ingelegd. En wordt daarna gebruikt bij gerechten of ingeblikt voor later gebruik.

het ansjovis museum P1080190 P1080188

Na het museum zijn we langs de oude haventjes van Léscala terug gegaan naar de camping.

oude vissershaven een van de oude havens

23-04-05 Donderdag.

Op deze dag wordt in L,escala een feest gehouden, Eldia de Libres i roses of ook Dia de sant Jordi genaamd.

Dia de sant Jori de kerk van L, escala

De vrouwen krijgen van de mannen een rode roos en de mannen krijgen van de vrouwen een boek. In de stad zie je dan overal kraampjes waar rozen en boeken worden verkocht. Het is ontstaan uit een legende, Sint Joris(Jordi) had een draak gedood en uit de grond waar het bloed van de draak lag bloeide een rode roos op. We hebben vandaag een flinke wandeling gemaakt door de bossen in de omgeving van de camping.

P1080205 P1080206 P1080212 P1080213

24 tot 27-05-2015.

Deze dagen hebben we gerelaxt. Winkelen, uit eten en naar de markt gegaan.

oude stenen bolders P1080228

De 27e is een feestdag. De Koning is jarig, maar belangrijker voor ons is dat Cobi en Ad 42 jaar getrouwd zijn. Dat moet dus gevierd worden. We zullen er een op nemen. Morgen gaan we naar de Franse kust.

1. Loek en marijke. ad en jannie:
    27 april 2015
    Van harte proficiat met jullie 42 jaar. Wij komen er aan maar kan wel een maandje duren. Zijn op de fiets.
  2. Pieter en Jeanne:
    27 april 2015
    Jullie doen leuke dingen, ik dacht al, wanneer komt er weer een blocq? De dames hebben toch ook wel een rode roos gekregen he?
    Proficiat Cobi en Ad, nog velen jaren samen.
    Ik denk dat wij er wel 2 of 3 opnemen, gr Pieter en ikke
  3. Hilde, Michiel, Jip en Jens:
    Van harte gefeliciteerd!
  4. Annemiek:
    27 april 2015
    Gefeliciteerd en n fijn afscheid van t mooie Spanje
  5. Jan, Sonja en Demi:
    Namens ons van harte gefeliciteerd Ad en Coby,
    Nog vele jaren en geniet ervan!!!!
  6. Jos en cobie:
    27 april 2015
    Proficiat en nog vele jaren samen.Proost
  7. Barry en Jolanda:
    27 april 2015
    Ad en Cobi ook van ons Hartelijk Gefeliciteerd, alweer 2 jaar geleden da feesje......!!!!! Groetjes dikke knuffel,ook aan Lam en Bets xxx
  8. Walther Hoosemans:
    Van harte proficiat.
  9. Ruud:
    28 april 2015
    Van harte gefeliciteerd Ad&Coby met jullie huwelijksdag en weer een mooi reisverslag en prachtige foto,s.Groetjes Ruud&Jopie ook aan Lammie&Betsie.
  10. B kuijer:
    Ad en Cobi van hartegefeliciteerd. en geniet van de reis. gr. Ans en Ben
  11. Ans de jong:
    Gefeliciteerd jullie 42 jarig huwelijk, geniet van deze speciale dag
  12. Dien:
    Gefeliciteerd met jullie huwelijksdag
  13. Annemarie:
    28 april 2015
    Proficiat tennismaatje en Coby.
  14. Joke Onincx:
    Gefeliciteerd met jullie 42 jarig huwelijk. Veel plezier nog. Groetjes
  15. Marc en Angeline:
    29 april 2015
    Gefeliciteerd met jullie trouwdag!! Nog heel veel plezier en geniet van al het moois dat jullie nog tegenkomen!!
  16. John huigen:
    29 april 2015
    Gefeiciteerd en nog n mooie terugreis!