20-03-2015 Taroudant

20 maart 2015 - Taroudant, Marokko

19-03-2015 Donderdag

Deze etappe gaat van de kust de bergen in. De natuur is heel mooi en de weg heeft een redelijke kwaliteit. We zagen echter op veel plaatsen weer wegreparaties, vooral in de buurt van de rivieren. Bij Col de Kredous zaten we op 1288 meter hoogte.

Col de kredous 1250 meter vrouw te voet en de man?

Van daaruit gingen we langzaam dalend naar Tafroute dat op 950 meter hoogte ligt. Tafroute ligt op een bijzondere plaats. Het is een zogenaamd keteldal. Het is omringt door rode kale graniet rotsen.

in het keteldal bij tafroute

In Tafroute wonen de Chleuh-berbers. Cobi en Betsie zijn hier naar de kapper geweest. Er werd gebeld voor een dameskapper. Die arriveerde na 5 minuten op de fiets. Ze hoopten op een knappe jonge vent, maar helaas.

Betsie bij de kapper cobi bij de kapper

Wij staan hier met de campers op een camperplek in het keteldal. Het kost 1,- € per nacht. Je kan vanuit de camper alles kopen. Ze komen langs met brood, de waterwagen en ook blijkt later de kapper die betsie en cobie heeft geknipt.

Sávonds komt er een vrouwtje langs met soep en gevulde broodjes. Wij kopen harrira soep bij haar. Ze vraagt gelijk of er nog kleding gewassen moet worden. Camperplek N29.72106, W008.98401.

20-03-2015 Vrijdag

We vertrekken met een blij gemoed naar Taroudant. Maar na 40 km beginnen de wegwerkzaamheden. We hebben zeker 100 km over een weg gereden die helemaal op de schop genomen werd. Daarbij kwam nog dat het had geregend dus grote stukken waren een grote modderpoel. Onze campers waren helemaal van kleur verandert.

slechte weg modderig

Taroudant is helemaal ommuurd. De muur is 8 km lang, dus je loopt er zo maar niet om heen. Wij staan op een camperplek aan de stadsmuur. N30.47293, W008.87064.

camperplek aan de stadsmuur de stadsmuur van Tarroudant

Het stadje heeft een oude souk, door de regen was het er een vieze bende, jammer.

de souk in Tarroudant

In het centrum op Place Assarag zien we zogenaamde verhalen vertellers. Er staan veel mensen omheen. Soms stoppen ze met vertellen en als de omstanders wat geld geven gaan ze weer verder met het verhaal. Schijnbaar spannend maar voor ons onverstaanbaar.

verhalen vertellers

S’avonds hebben we op een terrasje nog heerlijke jus d’orange genomen. We kregen er ook partjes sinasappel met kaneel en muntblaadjes erop. Dat was een goede afsluiting van een dag met wat minpuntjes.

1. Jannie:
    20 maart 2015
    Het zuidelijkste punt weer verlaten zag ik. Ja, en dan door stof en modder krijg je een vieze Camper, dat wordt poetsen. Coby en Bets zijn al op zijn Paasbest geknipt. Goede reis verder. Gr.X
  2. Annemiek:
    21 maart 2015
    Wat weer n mooie omgeving. En inderdaad die kaper had wel knapper gekund. Prettige reis maar weer.
  3. Barry en Jolanda:
    21 maart 2015
    Ha die reizigers weer mooie omgeving, maar dat zijn geen grappen die wegen daar!! Goeie reis verder groetjes xxx