22-03-2015 Marrakeche

22 maart 2015 - Marrakesh, Marokko

21-03-2015 Zaterdag.

We zijn over de tolweg naar Marrakeche gereden. Een verademing bij de wegen van gisteren. Er zat bijna geen verkeer op de weg. Rechts van ons zagen we in de verte de besneeuwde bergtoppen van het Atlasgebergte. Toen we een rustpauze namen op een parkeerplaats kwamen er kinderen naar de campers om eieren te verkopen. De kinderen begonnen onderling ruzie te maken. Ze waren helaas te duur, dus de deal ging niet door.

de tolweg eieren kopen

We kwamen terecht op een parkeerveld in Marrakeche vlak bij de stadsmuur. Tot onze verbazing was er een hele grote olijven boomgaard. Eigenlijk midden in Marrakeche. We betaalden 40 dh parkeergeld aan twee mannen. Later kwam een andere parkeerwacht en vroeg of we 40 dh wilden betalen. Wij zeiden dat hij helaas te laat kwam. Later hoorden we dat de parkeerplaats vrij was. Dus we zijn mooi bij de neus genomen. Later op de dag vonden we een echte bewaakte parkeerplaats binnen de muren van Marrakeche tegenover de moskee koutoubia. N31.62378, W007.99573. Wij besluiten om hier een paar nachten te blijven staan. Na een tajines met pruimen, amandelen en vlees gegeten te hebben zijn we gaan slapen.

Moskee el koutoubia tajines

22-03-2015 Zondag.

Vandaag gaan we Marrakeche verkennen. We beginnen bij de moskee Koutoubia. De Koutoubia minaret is het symbool van Marrakeche. Van hieruit zijn we rechtsaf naar de kasbah gewandeld. In de kasbah kopen we kruiden. Het is een mengsel van van soms wel 43 kruiden.Ral el Hanout genoemd. We krijgen er ook een deel van een gedroogde bloem bij waarvan deeltjes als tandenstoker gebruikt kunnen worden.

kruiden tanden stokers

Daarna om het palais Royal “Das el Mahkren” en Palais El Badi gelopen. Het Palais Royal is de residentie van de koning als hij in Marrakeche is. Hierna kwamen we in de Mellah. Dat is van oorsprong de joodse wijk. De joden zijn in de loop van de jaren echter vertrokken. Onderweg zagen we ook mobiele benzine pompen.

Hij staat wel op slot mobiele benzinepomp

Daarna naar de Tanneries. Dat zijn de leerlooierijen. Een man heeft ons door de wirwar van straatjes er naar toe gebracht. Hij vroeg aan een ander of hij ons langs de looiersputten wilde leiden. Daarna zou hij ons meenemen naar de leerbewerkers. Bij de ingang van de looiersputten kregen we allemaal een paar takjes munt voor tegen de stank. Er werden huiden van schapen, geiten, kamelen en koeien verwerkt

looiersputten munt tegen de stank

Na dat bezoek vroeg onze gids om geld, maar lammie zei dat hij ons eerst volgens de afspraak naar onze vorige gids moest brengen. De gids kwaad want hij kreeg maar 10 dh. Hij vroeg gefrustreerd zoals hij was om de gasmaskers (muntblaadjes) terug te geven. Toen zijn we weer zelf op avontuur gegaan in de souks. Intussen waren we wel wat moe en hongerig, dus besloten we om ergens op een dakterras een broodje tonijn te eten. Hierna zijn we verder gegaan door de kisarias souk en de La Criee Berber souk. Wij begrijpen nu de verhalen, die vertellen dat je in de souks kan verdwalen. Na wat gezoek en nadat we diverse keren verkeerd zijn gelopen kwamen we op Place Djema El Fna. Het beroemde plein met al zijn eettentjes, slangenbezweerders, vuurvreters en sprookjesvertellers. Lammie heeft op het plein nog macroonkoeken gekocht van een groepje kinderen.

Dakterras even de koopwaar inspecteren place Djema El Fna

We zijn toch dik 6 uur aan de wandel geweest en hebben pas de helft van het centrum van Marrakeche gezien. Morgen zien we verder.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annemiek:
    22 maart 2015
    Super mooi weer. Je bent alert en toch wordt je nog bij de neus genomen. Veel plezier.
  2. Jannie:
    23 maart 2015
    Marrakech lijkt me een heel bijzondere plaats met zijn ontelbare kleine straatjes en vele winkeltjes. wel opletten dat je niet verdwaald. Gr.X