van camping Harmonie naar Druskininkai

17 juli 2013 - Druskininkai, Litouwen

Dinsdag 16 Juli.

Deze morgen hebben we afscheid genomen van Wim en Irene Brauns. Wim heeft ons nog wat adviezen gegeven over de te rijden route naar Duskininkai. Ondanks dat moesten we toch nog vele kilometers wasbordweg afleggen. Wim zegt je, moet er met 100 km per uur over heen gaan, dat rijdt lekker. Nou dat hebben we geweten, De litouwers stonden verbaasd te kijken.

P1020906

We zijn eerst naar Grutos Parkas gereden. Dat ligt 8 km voor Druskininkai. Dat is een park waar een kinderboerderij en een speeltuin is. Het is mooi gelegen aan een meer. Maar het park is pas bekend geworden toen er allerlei beelden die aan het sovjet tijdperk doen denken, zijn geplaatst. Toen dat in het jaar 2000 gebeurde kwamen er veel protesten van de Litouwers. Uiteindelijk is het toch door gegaan. Je wandelt door het park langs beelden van Karl marx, Lenin, Stalin en andere Sovjetleiders, maar ook Litouwse leiders uit die tijd. Sommige zijn beschadigt toen ze met grof geweld zijn neergehaald. Verder is er zeer veel documentatie over de Sovjettijd ondergebracht in een aantal gebouwen.

P1020925  P1020969P1020979  P1020981

Om 13.00 uur kwamen we aan op de camping “Druskininkai”. S’middags zijn we nog naar Girios Aidas gefietst. Dat is een natuurhuis gebouwd om de stam van een eik. Oorspronkelijk was het een boomhuis maar dat is jammerlijk in 1992 afgebrand. Delen van de oorspronkelijke eik zijn in het centrum van het huis verwerkt. Voor 60 € cent konden we het bezoeken. Het was best interessant, we hebben er toch weer wat over de natuur in Litouwen geleerd.

P1030001  P1020998

P1030003  P1030011

Woensdag 17 Juli.

We zijn de dag rustig begonnen en hebben eerst nog even gebrainstormd over welke route we nemen door Polen, Slowakije en Tsjechië.

P1030017

Pas s’middags zijn we naar het stadje gegaan. Druskininkai is een kuuroord. Er is buiten het kuren niet veel te doen. Het is wel een mooi stadje met parken en het is mooi aan de rivier de Nemunas(nemus) gelegen, die ook een stukje grens vormt met Wit Rusland. Het heeft negen sanatoria met bronnen die zout water geven. We hebben het op ons gemak bekeken. Om 17.00 uur waren we terug op de camping.

P1030021  P1030026P1030035  P1030041

P1030057  P1030058

1. Jannie en Ad:
    19 juli 2013
    jullie zien er allemaal heel goed uit op de foto.
    goeie reis naar het volgende punt. gr.