van Kaunas naar camping Harmonie bij Vilnius

15 juli 2013 - Vilnius, Litouwen

Zaterdag 13 Juli.

Vandaag rijden we naar camping Harmonie bij Rudiskes. Deze camping ligt 17 km van Trakai en 28 km van Vilnius. Maar voor dat we daar zijn gaan we eerst nog langs het Paraislis Klooster. Het moet een zeer mooi barok gebouw zijn en ligt aan een meer aan de andere kant van Kaunas bij het Kaunas-meer. Als we daar aankomen lopen we per ongeluk een hotel binnen. Een deel van het klooster wordt als hotel gebruikt. Het personeel zegt ons dat de ingang aan de andere kant ligt en dat het klooster pas om 12.00 uur opengaat voor bezoekers.

P1020703 P1020706

We besluiten maar om door te rijden naar de camping. Onderweg doen we in Trakai nog wat boodschappen want de camping ligt nogal afgelegen.  Voordat we op de camping aankomen rijden we zo,n 10 km over een zandweg. Dat is niet zo erg maar in dit geval was het wegoppervlak een wasbord. En dat is een aanslag op de schokbrekers van de campers. Op de camping worden we enthousiast verwelkomd door de eigenaar, Wim Brauns.

P1020715 P1020711

Hij praat volop en het ijs is dan ook snel gebroken, vooral als blijkt dat hij trainer is geweest bij Neerlandia. Dat zal in 1979 zijn geweest zegt hij. Hij herinnert zich nog de mannen van broeders, vooral Mark Broeders die hij sympathiek vond. Maar ook Wim van Vessem en Jan Schoenmakers. Hij biedt ons spontaan aan om ons naar het station te brengen als we Vilnius willen bezoeken en we mogen een auto van hem lenen als we naar Trakai gaan. Wim woonde toen in Prinsenbeek en is ook conditie trainer geweest onder Jo Jansen bij NAC. S’avonds moesten we bij hem op de koffie komen. Er kwamen nog meer gasten en onder het genot van een drankje werd het een gezellige avond.

Zondag 14 Juli.

Deze dag begint sportief want Lammie en Ad zijn uitgenodigd door Wim om een rondje te gaan fietsen in de omgeving van camping Harmonie.

P1020730

Om 11.00 uur vertrekken we en al gauw blijkt dat de omgeving bestaat uit bossen met wat landerijen en allemaal zand en modderpaden. Maar we laten ons niet kisten door hem en we volgen gewoon. Hij verteld dat hij jonge renners traint en daarmee hoopt dat hij zo zijn steentje kan bijdragen aan de toekomst van de mensen uit de omgeving. Hij weet met zijn 72 jaar de pedalen nog goed rond te krijgen. Intussen wordt de fietstocht wel zwaar want het heeft s’nachts flink geregend, daardoor staan er nogal wat plassen en het is flink modderig. Hij is bekend vanwege zijn goede werk voor oude en arme mensen en daarom worden we onderweg, als we langs huizen en boerderijen komen, enthousiast toegezwaaid. Om 13.00 uur zijn we terug op de camping.

P1020746P1020742 P1020750P1020744

Na het middageten gaan we met de auto van Wim naar Trakai. Dat is zeer mooi gelegen tussen verschillende meren. Maar het is meest bekend door het kasteel dat op een eiland ligt. Het eilandkasteel was in de verschillende oorlogen zwaar beschadigt, maar de Russische autoriteiten hebben het zeer goed gerestaureerd. En dat is zeer uitzonderlijk. Het was echt gezellig in Trakai mede omdat er een popconcert werd gehouden. Om 16.30 uur waren we weer op de camping en hebben we met Wim nog even naar de tour de france zitten kijken en gezien dat Froom op de Mont Ventoux glansrijk de rit etappe won.

P1020772P1020775P1020784P1020786P1020793

Maandag 15 Juli.

Wim brengt ons weg naar het station van Rudiskes. Vandaar gaan we met de trein naar Vilnius, In Vilnius aangekomen hebben we op advies van Wim de trollybus genomen naar de Petrus Johannes kerk genomen.

P1020800P1020810P1020812P1020814P1020822

Van daar uit lopen we dan door de stad weer terug naar het station. De kerk hangt vol met ornamenten en is zeer mooi. Na de kerk komen we bij het stadskasteel.

P1020828

Vilnius is bekend om zijn vele kerken. Op iedere hoek staat er wel een. In het centrum staan er meer dan 30, de ene nog mooier dan de andere.

P1020871P1020858

Terwijl we op een terras zaten kwam er een grote groep pelgrims uit Polen voorbij. Ze waren onderweg naar de zwarte madonna die in een poort boven de weg staat. De poort is een onderdeel van een kerk.

P1020849P1020882P1020883

De stad is zeer gezellig en het weer is goed dus deze dag is weer een succes. om 17.00 uur nemen we weer de trein terug naar Rusiskes. De trein rijdt niet snel, het is 28 km en hij doet er 50 minuten over. In Rudiskes staat Wim al op ons te wachten en brengt ons terug naar de camping. s,avonds hebben we weer gezellig bij Wim koffie gedronken en met andere gasten bijgekletst.

Over Wim Brauns en Camping Harmonie

Bekijk ook eens de filmbeelden die over hun projecten gaan. Sport projecten, humanitaire hulp zoals voedselpakketten en arbeidsvoorzieningen voor kansarme jongeren.

Wim Brauns is zeer actief op allerlei gebieden. In het verleden heeft hij al van allerlei successen geboekt. Hij heeft veel marathons gelopen, heeft aan judo en andere vechtsporten gedaan, hij is speaker geweest bij sportevenementen, Trainer bij voetbalclubs, coachs bij wielerploegen, hij heeft in de muziek gezeten als entertainer en als zanger. Het is te veel om op te noemen. Naast dat hij zo veelzijdig is, is hij ook nog een goede gastheer op zijn Camping. Wij vonden het fijn om bij hem op de camping te zijn en hem te leren kennen.

Meer informatie over de Camping Harmonie waar Wim en zijn vrouw Irene de scepter zwaaien vind je op de website,  www.harmonielitouwen.nl

1. Jannie en Ad:
    16 juli 2013
    Alles gaat goed zo te lezen. Het weer misschien iets minder aan de plassen te zien. gr.
  2. Jos en cobie:
    16 juli 2013
    Hallo luitjes,prachtig allemaal.een mooie en fijne reis nog groetjes Jos en Cobie.