Van Liepaja naar Kaunas

12 juli 2013 - Kaunas, Litouwen

Dinsdag 9 Juli.

Van Liepaja naar Kleipeda.

Onderweg naar Kleipeda hebben we Palanga aangedaan. Palanga is een populaire badplaats. Er is voor jong en oud van alles te beleven. Toen wij er waren was het gezellig, en lekker druk op de boulevard. De boulevard loopt hier net zoals in meer badplaatsen aan de Oostzee haaks op de kust. Palanga heeft hele mooie stranden en een wandelpier van 400 meter lang.Palanga en omgeving wordt ook wel Amberland genoemd. Er wordt veel amber of te wel barnsteen gevonden. Er zijn veel kraampjes en winkels waar barnsteen en sieraden met barnsteen worden verkocht. Barnsteen is fossiele hars dat is versteend. Als je geluk hebt vind je wat aan het strand, maar s’winters, en dan na een storm, heb je veel kans om barnsteen te vinden.

P1020520  P1020527P1020539  P1020547

Na Palanga zijn we naar Klaipeda gereden. Daar zijn we op een camping gaan staan die 600 meter van het strand lag.

Woensdag 10 Juli.

We gaan op de fiets naar Klaipeda. Langs de camping loopt de Baltic Sea Cycling Route. Die is 200 km lang. De route loopt vanaf de camping door een bos naar Klaipeda en verder naar Nida dat op de grens met Rusland ligt.  In Klaipeda hebben we de haven en de oude stad bezocht. Overal in de stad werd weer aan de wegen gewerkt. In de haven wordt ook veel vernieuwd en dat gebeurt gedeeltelijk met Europees geld.

P1020569  P1020584

Op de markt in de oude stad hebben we bospaddenstoelen en kersen gekocht.

P1020594

In de nieuwe stad zijn we even een winkelcentrum in gegaan. Het begon te regenen dus we zijn daar ook blijven eten. Maar om 20.00 uur regende het nog steeds. We zijn toch maar door de regen terug naar de camping gefietst. Zo optimistisch als we zijn hadden we geen regenkleding meegenomen. Toen hebben we maar vuilniszakken gebruikt als regenjas. Op de camping aangekomen waren de kersen in de fietstas tot moes getrild. De bospaddenstoelen hadden het beter oveleefd.

P1020611

Donderdag 11 Juli.

Het weer is wat minder deze dag. Dat wordt geen stranddag, dus we besluiten om naar Kaunas te gaan. 230 km over de A1. Daar zijn we op de heenreis al geweest, maar de stad heeft nog genoeg bezienswaardigheden om er nog eens langs te gaan. In Kaunas op de camping aangekomen maken we er een rustdag van. De zon schijnt dus we hebben goed belist om hier naar toe te gaan.

P1020612

Vrijdag 12 juli.

Een van de bezienswaardigheden van Kaunas, is het Ninth Fort(negende fort). We besluiten om dat te gaan bezoeken. Rond Kaunas zijn door de tsaar Alexander de 1e 8 forten gebouwd ter verdediging van Kaunas. Na 1890 besloten de russen om een tweede ring van 12 forten te bouwen rond Kaunas. Het werd er uiteindelijk maar een, het negende fort. Het negende fort, ligt buiten de stad dus we gaan eerst met de fiets naar het busstation in het centrum, en vandaar gaan we met de bus naar het fort. Er rijden in Kaunas trolleybussen, bussen en een soort buurtbusjes. Je moet wel je hand opsteken en dan stoppen ze. Op het busje staat waar hij langs rijdt. Busjes met nummer 23 of 35 rijden langs het Ninth Fort. Na 15 minuten stappen we in zo, n busje en worden ergens gedropt in de weilanden buiten de stad. De chauffeur wijst in een bepaalde richting. Dus lopen maar. Uiteindelijk zien we het monument boven de bossen uitsteken, dat is gebouwd op een kolossaal massagraf.

P1020615

Het eerste museum bij de ingang van het complex, gaat over de historie van het fort en zaken die zijn gerelateerd aan politieke zaken. Het tweede museum is het fort met de oude gevangenis waarin zich de barakken bevinden waar de gevangenen zaten.

P1020639 P1020660 P1020661

Tijdens de tweede wereldoorlog, nadat Kaunas door de Duitsers was ingenomen, werd het een kamp waar door de nazi,s 80.000 joden zijn vermoord. Het monument dat is opgericht voor de slachtoffers van het fascisme, is zeer indrukwekkend en is 32 m hoog.

P1020629 P1020630 P1020638

Na het fort zijn we naar een shopping centrum gelopen, waar we hebben gegeten. Daarna weer met een busje terug naar de stad en vervolgens op de fiets terug naar de camping.

P1020690  P1020701

1. Jannie en Ad:
    13 juli 2013
    Het ziet er wederom prachtig uit. Jullie hebbem al heel wat kilometers afgelegd en veel gezien. gr.
  2. Joke Onincx:
    13 juli 2013
    Het ziet er allemaal weer schitterend uit. Mooie foto's en een indrukwekkende historie. Veel plezier en groeten uit Dorst.
  3. Hilde, Michiel, Jip en Jens:
    14 juli 2013
    Van het strand, via een stad naar musea en een shopping centrum, wat zien jullie ontzettend veel!
  4. Ad.de roos:
    17 juli 2013
    het is prachtig allemaal maar ik was dit wekend in frankrijk
    nationaal feestdag ik heb 3000 duizend motoren tussen
    11 uur tot 12 uur geweldig kwamense zo uit de bergen met
    fakels en getoetert en motors op blazen rook op het achter-
    wiel groetjes