van Parchim naar Szczecin

9 juni 2013 - Oisterwijk, Nederland

Donderdag 6 juni.

Deze etappe ging naar Parchim, 250 km over landelijke wegen. In duitsland is dat meestal goed te rijden. Alleen nu was dat door de hoge waterstanden een probleem. Er was veel water onderweg naar het noorden van Duitsland. Er waren vele collonnes met hulpverleners op de wegen. Het leger, de brandweer en andere hulpverleners zaten op de weg. Onderweg bij de rivieren zagen we vele mensen bezig met zandzakken te vullen en vervoeren naar de dijken.

P1000521

Om 16.00 uur waren we in Parchim.

Vrijdag 7 Juni.

Deze dag hebben we het rustig aan gedaan. s'middags zijn we het stadje gaan bezoeken. Je kan zien dat er nog veel gerestaureerd moet worden. We hebben wat gewinkeld en een pilsje gedronken in een cafe'tje.

P1000536      P1000534

Op de foto's zijn het raadhuis van Parchim en het cafe te zien.

Zaterdag 8 Juni. Rit naar Stettin. 230 km.

De rit gaat door een rustig golvend landschap. Vanaf de poolse grens is het nog 30 km naar Stettin en de camping. Het is toch even wennen aan het verkeer in een poolse stad. De camping is mooi. Camping Marina heeft 4 sterren. bij de aanmelding krijgen we gelijk een uitnodiging om s,avonds een optreden van een moderne jazzgroep bij te wonen.

P1000545       P1000542

Zondag 9 Juni Bezoek aan Stettin.

De bus stopt voor de camping en na een overstap op de tram komen we aan in het centrum van Stettin. Kosten retour €1,50 per persoon. Het centrum is mooi en niet mooi. Ondanks dat er in de tweede wereldoorlog veel is venield zijn er toch nog veel historische gebouwen te zien. Daarnaast moet er nog veel gerestaureerd worden en er staan ook veel moderne gebouwen.

P1000549     P1000555

Stettin was vroeger een duitse havenstad met toegang via de waterwegen naar Berlijn. De geallieerden hebben na '45 de havenstad aan Polen gegeven om de macht van het naoorlogse duitsland te verminderen.

In de stad hebben we, nadat we een heerlijke pizza hebben gegeten, onze wandeltocht beeindigd. Daarna met de tram en de bus weer terug naar de camping.

P1000557        P1000581

1. Joke Onincx:
    10 juni 2013
    Dat ziet er allemaal mooi uit. Zag ik daar Cobi nu aan de thee?
    (: hi hi
  2. Bart:
    10 juni 2013
    Bets denk je wel aan je lijn met al die pizza in november moet je er toppie uitzien hoor !!!
  3. Rene:
    10 juni 2013
    Ja, die Zywiec kan ik me nog wel herinneren, smaakt prima ;-)
    Geniet er can. Proost!

Groetjes, Rene
  4. John huigen:
    10 juni 2013
    Hoi allemaal,jullie zijn al goed gevorderd,leuk om jullie zo te volgen! Gr. John en Maaike
  5. Barry en Jolanda:
    11 juni 2013
    Hey luitjes,ziet er allemaal goed uit en leuk dat we jullie zo kunnen volgen. Het weer is ook goed zo te zien op de foto's. Nog veel veilige kilometers en we kijken uit naar het volgende reisverhaal. Groetjes uit het zonnige Liemt