Riga. 30 Juni - 2 Juli

2 juli 2013 - Riga, Letland

Zondag 30 Juni.

Vandaag gaan we naar Riga. Ongeveer 90 km rijden. In Riga, aangekomen op de city camping Riga, hebben we ons eerst gemeld bij de receptie. Daar hoorden we dat er in heel de stad een groot festival wordt gehouden. Het festival wordt om de 5 jaar gehouden en er worden danswedstrijden gehouden tussen folkloristische dansgroepen uit Letland. Verder zijn er diverse concerten, uitgevoerd door koren, zangwedstrijden, orgelconcerten, teveel om op te noemen. Het duurt zo,n 10 dagen lang. Ook in de grote hal het, Kipsale exhibition center, waar onze camping aan grenst, worden optredens verzorgt. Een achteruitgang van de hal, komt uit op het camping terrein. Veel leden van diverse groepen komen even tussen de optredens door naar buiten om even te ontspannen, en verder zien we dat ze hun kleding op orde brengen en allerlei versieringen met bloemen maken die bij het optreden nodig zijn. Het is gezien vanuit onze campingstoelen een kleurrijk schouwspel.

P1010692P1010695P1010696

We besluiten om wat boodschappen te gaan doen in een nabijgelegen shoppingcenter. We zijn daar wel een paar uur mee bezig. S,avonds ontdekt Lammie een open achterdeur naar de hal waar opgetreden wordt. Wij snel naar binnen en het blijkt dat er een generale repetitie is van een van de dansgroepen. We staan verbaasd van de professionaliteit van de dansgroep.

P1010730

Maandag 1 Juli.

Gisteren hebben we bij de receptie van de camping tickets gekocht voor een sightseeing tour door Riga, met daar aansluitend een boottocht door het Riga stadskanaal en over de rivier de Dauga. Om 9.30 uur stonden we klaar voor de rit met de bus door de stad. Het bleek dat we door de stad om het oude centrum reden. Dat kwam goed uit want we wilden de oude binnenstad zelf te voet verkennen. De boottocht door het kanaal en over de Dauga gaf ook een goede indruk van de stad. Het kanaal is eigenlijk een onderdeel van de oude verdedigingswerken van de oude stad. We vaarden langs de Letlandse nationale Opera en langs de overdekte markt van Riga. De markt is 16.000 m² groot. We zijn van plan om hem morgen te gaan bezoeken.

P1010759P1010760P1010789P1010796

Om 11.30 uur gingen we van boord en zijn eerst naar het park “de Esplanada” gelopen. In het park stonden allerlei kramen waar ze typische Letlandse producten verkochten. In het park hebben we een boterham gegeten, maar de mussen en duiven hadden er ook zin in.

P1010809  P1010824

We zijn tevens in de Orthodoxe Christus geboorte kathedraal geweest die ook in het park staat. Deze kerk is door de Sovjets tijdens hun bezetting van letland omgebouwd tot een planetarium. Maar is nu weer prachtig gerestaureerd en weer als kerk in gebruik genomen.

P1010859  P1010869

Onze route hebben we voortgezet langs het vrijheidsmonument en zo in de oude stad .

P1010842

Het is teveel om op te noemen wat er allemaal is te zien. Hoogtepunten zijn het bisschopskasteel, de dom, het raadhuis en de Sint Pieterskerk.

P1010945  P1010886

Toevallig is op 20 Juni, dus 10 dagen voor onze komst, het kasteel gedeeltelijk afgebrand. Ongelukkig genoeg tijdens laswerkzaamheden aan het sprenkler systeem van het kasteel. Om 16.00 uur besloten we terug te gaan naar de camping. Het was weer een mooie dag.

P1020138  P1020142

Dinsdag 2 Juli.

We hebben vandaag weer een druk programma. Eerst gaan we naar ,Bergs bazaar. dat is een winkelcentrum tussen de oude huizen gebouwd. We pakken de bus naar het station en vandaar uit gaan we tevoet verder. Bergs Bazaar is moeilijk te vinden maar uiteindelijk komen we toch in de bazaar. Het blijkt echter dat er een fout in het programmablad zit. De uitvoering daar begint pas om 12.00 uur. We gaan maar verder naar het Vermanes-park waar oude ambachten worden uitgeoefend en ambachtelijk gemaakte producten worden verkocht. Er wordt voor het pottenbakken zelfs terplekke een oven gemetseld.

P1020019

Daarna zijn we via het station naar de overdekte markt gewandeld. De hallen waar de overdekte markt is gevestigd, waren vroeger hallen waar zeppelins werden gebouwd. 35 m hoog. Alles bij elkaar lijkt het wel een Turkse bazaar. Het is een markt in de overtreffende trap.

P1020027  P1020028 P1020038  P1020039

Door al dat gewandel hebben we honger gekregen en gaan bij het station een pizza eten. De volgende halte is de academie der wetenschappen. In deze oude torenflat zitten veel oude grijze profesoren. hij is in typische sofjet stijl gebouwd. We zijn naar de 15e verdieping gegaan en daarna nog een stuk via de trappen omhoog. we hebben daar een heel mooi uitzicht over de stad.

P1020069  P1020051

onze wandeltocht vervolgen we weer langs het station naar de joodse synagoge in de oude stad en via de dom en de Kalku iela en de Brivibas bulvaris naar de Esplanada waar om 17.00 uur een concert wordt gegeven door een Letlands, Georgies en zwitsers koor wordt gegeven. Na een uur geluisterd te hebben zijn we terug naar de camping gegaan.

P1020109  P1020118P1020121

Het was vandaag dus een flinke tippel. Na nog wat gegeten te hebben konden we wat ontspannen voor de camper. het zonnetje schijnt en de temperatuur is goed en onder het genot van een drankje kunnen we deze dag nog eens goed overdenken. Riga is unaniem door ons als de mooiste en vriendelijkste stad verkozen van alle steden die we tot nog toe op onze reis hebben bezocht.

1. Ad.de roos:
    2 juli 2013
    zijn dat smartlappen koren daar hoef je toch niet zo ver van huis.
    zaterdag is het smartlappen koren in grave bij die camper
    plaats met veel solo,s
    groetjes
  2. Hilde, Michiel, Jip en Jens:
    2 juli 2013
    Wat een prachtig verslag weer! Net of we er zelf een beetje bij zijn ;-) Geniet ervan!
  3. Joke Onincx:
    3 juli 2013
    Wat ziet het er allemaal mooi uit.
    Een hele belevenis om zoveel te zien in een stad.
    Veel plezier allemaal.
  4. John huigen:
    3 juli 2013
    Wat hebben jullie al veel moois gezien!Ga zo door!
    Wij vertrekken ook ,hebben er zin in.
    Goede reis verder.
    GR. John en Maaik
  5. John huigen:
    3 juli 2013
    Wat hebben jullie al veel moois gezien!Ga zo door!
    Wij vertrekken ook ,hebben er zin in.
    Goede reis verder.
    GR. John en Maaik
  6. Jannie en Ad:
    7 juli 2013
    jullie hebben het goed naar je zin. het ziet er allemaal heel goed uit. Wij gaan een paar dagen naar zee. gr.