Van Riga via Kaap Kolka naar Ventspils

5 juli 2013 - Ventspils, Letland

Woensdag 3 Juli.

We gaan vandaag via de kust richting Ventspils. We hebben wel besloten om de kust te volgen zodat we stranden en vissersplaatsen tegenkomen. Als het kan overnachten we dan aan een haven of aan het strand. Het valt echter niet mee om met de camper aan de zee te komen, omdat het meest rulle zandpaden zijn die naar het strand voeren. In de buurt van het plaatsje Engure zetten we de campers even langs de weg om naar het strand te lopen. een vriendelijke man ziet ons en wijst ons de weg naar het strand. Hij vertelt vol trots dat hij zijn huis zelf heeft gebouwd, Maar verder begrijpen we er allemaal niks van over hetgene hij ons verteld.

P1020146

Verder langs de kust stoppen we in Roya, een klein vissersplaatsje. Er is een parkeerterrein van waaruit we naar het strand kunnen. We gaan lekker aan de zee in de zon liggen. Maar gaandeweg de middag wordt het kouder en de zon verdwijnt achter de wolken.

P1020160  P1020153

We besluiten weer verder te rijden naar Kolka. daar aangekomen moeten we 2 Lat betalen om te parkeren bij de kaap van Kolka, Kolkas rags genaamd. Als we daar overnachten moeten we 5 Lat betalen. we besluiten dat maar te doen. Kolka ligt in de uiterste top van Koerland waar de Oostzee en de golf van Riga in elkaar overgaan. Het is een magische afgelegen plek. De resten van een oude vuurtoren liggen aan de rand van het water. De nieuwe vuurtoren staat zo'n 6 km uit de kust.

P1020170  P1020172

In Koerland woonden oorspronkelijk de lijven. Er zijn nog maar een paar honderd echte lijven over. De sovjets hebben de visserscultuur  na de tweede wereldoorlog om zeep geholpen en daardoor zijn de lijven die, meest vissers waren, vertrokken en opgegaan in de Letse cultuur. Wij hebben er in ieder geval heel rustig geslapen op de kaap Kolka.

P1020195

Donderdag 4 Juli.

We rijden weer verder langs de kust richting Ventspils. 85 km over de weg no 124. Een paar jaar terug was dit nog grotendeels een zandpad. maar met EEG-subsidie is het een mooie weg geworden. Alleen erg saai want je ziet alleen bos en nog eens bos. Na een paar uur arriveren we in Ventspils op camping "Ventspils Seaside Camping". Een mooie camping gescheiden door een park en duinen van de zee. s'middags gaan we fietsen naar het havengebied aan de overkant van de rivier de Venta. Er zijn nog veel overblijfselen te zien van de Russen, lelijke flatgebouwen en fabrieksrestanten. Ook hier hebben ze de visserscultuur om zeep geholpen, maar gelukkig zijn ze in Ventspils voortvarend de zaak weer aan het opknappen. De stad is nu bekend om zijn mooie parken met bloemen en kunstwerken.

P1020205  P1020243P1020293  P1020294

Omdat de haven veel olie vanuit Rusland doorvoert gaat het economisch zeer goed. Ventspils heeft veel recreatie mogelijkheden met daarbij een zeer mooi strand.  P.S. Je kan op de foto's zien dat motorrijders van snelheid houden.

Vrijdag 5 Juli.

Vandaag gaan we de stad bezoeken. Eerst gaan we naar het Olympisch centrum. Van daaruit langs enkele parken via de siguldas lia naar het oude centrum. We komen daar ook op de markt terecht. In het centrum staat ook nog een mooie kerk, een kasteel en andere bezienswaardigheden. Maar het bijzondere van de stad zijn toch de parken. Een rage die in 2000 begon zijn de koeien, in alle kleuren en vormen die je je maar kan voorstellen. Ze staan door heel de stad verspreid.

P1020227  P1020231P1020236  P1020276P1020358

Ook is er een park waarin allerlei ankers zijn geplaatst ze wegen zo,n 10.000 kg per stuk. Alleen de schalmen van de stukken ketting die er aan zitten wegen al 100 kg per stuk. Ze komen werkelijk overal vandaan.

P1020271  P1020324

We wandelen ook over het strand en de boulevard. Er zijn veel kitesurfers in de zee. Het is een van de mooiste en best verzorgde stranden die we gezien hebben. Ventspils werkt goed aan zijn toekomst.

P1020343  P1020328P1020337  P1020329

1. Corrie:
    6 juli 2013
    Jullie hebben weer mooie plekjes laten zien aan de thuisblijvers, groetjes corrie
  2. Ruud:
    6 juli 2013
    Hoi Ad&Coby&Lammie&Betsie,Jullie stellen het goed zo te lezen en te zien op de prachtige foto"s geniet ervan. Groetjes Ruud&Jopie
  3. Ad.de roos:
    6 juli 2013
    wereld reizigers van de mooie racen blauw is ie na te maken
    veel foto s maken met turbo of zonder jongens geniet er van
    groetjes
  4. Loek en marijke. ad en jannie:
    7 juli 2013
    Zo te zien gaat de reis voorspoedig. nog steeds mooi weer en leuke plaatsjes. Moet wel een werk zijn om die koeien op je plaatjes te fotoshoppen (hahaha).
    goeie reis nog verder.
  5. Mariska:
    7 juli 2013
    Hoi allemaal,
    Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken zeg! Ik geniet erg van jullie verhalen en foto's
    Nog heel veel plezier en mooie dingen verder.
    Groetjes,
    Mariska.