van Sigulda naar Tallin

24 juni 2013 - Tallinn, Estland

Woensdag 19 Juni.

Van Sigulda naar Parnu. Parnu ligt in Estland en het is ongeveer 175 km via de A1. De A1 loopt parallel aan de kust. We waren om ongeveer 12.00 uur in Parnu op de camping “Konse”.

P1000970

De camping is best aardig mooi gelegen aan de rivier de Parnu. Parnu ligt eigenlijk op een soort landtong die door de rivier en de zee wordt begrensd. Parnu wordt wel de zomerhoofdstad van Estland genoemd. Het heeft een heel mooi zandstrand met daarlangs een boulevard. We gaan eerst te voet de stad verkennen. Er staan niet veel historische gebouwen.

P1000982    P1000978

De Sint Katharinakerk is aardig (kanariegeel) en er staat de Elizabethkerk die Betsie (Elizabeth) natuurlijk wil bezoeken. Het centrum is leuk vanwege de vele houten huizen en de vele restaurants en cafés.

P1000981   P1000994

Donderdag 20 Juni. Vandaag is Ad jarig. Hij wordt 65 jaar. S’morgens hangen er slingers aan de camper.

P1000996

We gaan eerst boodschappen doen op de fiets bij de Rimi. Dit is een winkelketen die in iedere grote stad vestigingen heeft. Daarna zijn we weer op de fiets naar de stad gegaan en een flinke fietstocht gemaakt.

We kwamen bij een zeilwedstrijd uit in de haven van Parnu.

Er was weinig wind dus voor de kijkers niet zo spannend. S’avonds hebben we ergens gegeten en ad zijn verjaardag gevierd.

Vrijdag 21 Juni.

We hebben de plaatselijke overdekte markt bezocht en vlees gekocht om vanavond te kunnen barbecueën.

P1010033

Er is deze avond feest op de camping dus we moeten een goede ondergrond hebben. Er wordt het midzomernachtfeest gevierd. Wij zijn de enige Hollanders op de camping. De rest zijn allemaal Finnen die hier goedkoop vakantie komen vieren. De avond begint met een shot zoals ze dat noemen. Een zelfgestookte borrel van 60% met wilde aardbeien er in. Er is een tweemans bandje en er komt een folkloristische dansgroep.

P1010039   P1010052

Er kan gerookte vis worden gegeten. Je krijgt daar dan twee zure bommen bij en bruin brood. Voor € 5,- kreeg je een vis van wel 40 cm. Om 22.00 uur wordt er koffie met taart aan de gasten gegeven. En ze bleven rond gaan met de shotjes. Wij stonden met de camper aan het terras dus ze vergaten ons niet.

Omdat niemand van ons gezelschap dat spul lust moest ad alles opdrinken. Dus die heeft er een stuk of 12 op. Maar daar is niets van te zien, hij danst zelfs de polka met een Finse dame. Lammie treedt ook nog op hij moet samen met twee Finnen zingen. En hij krijgt luid applaus.

P1010059  P1010078

Om 24.00 uur was het afgelopen maar het bleef nog tot 2.00 uur lawaaierig op het terras.

We hebben veel plezier gehad het was een geslaagde avond.

Zaterdag 22 Juni.

Vandaag gaan we naar Haapsalu. 110 km. Het is ook een plaatsje aan de kust. Het heeft de status van een badplaats gekregen toen bleek dat de plaatselijke modder goed helpt tegen jicht. Op de camping waar we staan is er ook de mogelijkheid om zo’n bad te nemen. Haapsalu heeft een mooie grote kasteelruine en een promenade met Een mooie houten Kuursaal.

P1010098  P1010107

P1010106  P1010105

Morgen is er een militaire parade maar die slaan we over want dan gaan we naar Tallin.

Zondag 23 Juni.

Vandaag rijden we via een kloosterruïne en Keila Joa naar Pirita bij Tallin. Het Padiseklooster is in de 13e eeuw als een fort gebouwd. Dat was vanwege de toenmalige boerenopstanden. De muren zijn soms 3 m dik. We zijn hier even gestopt en wat foto’s genomen.

P1010133

Daarna zijn we naar Keila  Joa gereden. In een parkachtig gebied stroomt daar de Keila en gaat over verschillende terrassen naar beneden De grootste waterval kan in het natte seizoen wel 70 m breed worden en is 6 meter hoog. De hangbrug over de rivier wordt door pas getrouwde stellen en geliefden gebruikt om er een hangslot aan te hangen met hun namen erop. Een teken van eeuwige verbondenheid. Wij wilde er dus ook twee hangsloten aan hangen maar helaas werd de brug gerestaureerd en alle hangsloten(vele duizenden) waren er afgeslepen. De hangsloten gaan we dan maar ergens anders voor gebruiken.

P1010152   P1010145

P1010187

Hierna zijn we naar Tallinn gereden naar Pirita Harbour Camping. Hier kwamen we om12.00 uur aan.

S’middags zijn we naar het havengebied van Tallinn gefietst. Vanaf de haven kijk je op de oude stad met daarachter de skyline van het moderne Tallinn. Na het eten hebben Lammie en Ad nog wat gevist.

Maandag 24 Juni.

We gaan Tallinn bezoeken. Tallinn is de oudste Noord-Europese hoofdstad. Het centrum is wel door de Russen gebombardeerd maar is mooi gerestaureerd. Het is te veel om alle bezienswaardigheden op te noemen. Maar het mooiste vonden wij de Alexander Newski Kathedraal. Verder zijn de oude wallen met verschillende mooie torens en poorten indrukwekkend. Het hele oude centrum is mooi. De foto’s spreken voor zich.

P1010206P1010225  P1010238 P1010231

P1010242  P1010261

We hebben om 1.00 uur s’middags wat Estlands gegeten. Het was wel wat vetter dan wij gewend zijn. Gevulde pancakes en soep met een brok vlees en aardappelen erin. Verder hebben we ook kruidnoten gegeten, dat zijn amandelnoten met een gebrand laagje erom heen.

P1010267 P1010275

P1010283  P1010328

P1010307 P1010304

Op onze fietstocht naar de stad hebben we de hangsloten aan een monument gehangen met een grote bronzen engel er op. Daar brengen ze ook geluk voor ons en ze hangen er veilig. Om 16.00 uur waren we weer bij de campers.

P1010192

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lizet en Theo:
    24 juni 2013
    Fijn dat jullie zo genieten!
  2. Corrie:
    24 juni 2013
    Fijn dat jullie toch nog een engel gevonden hebben om jullie hangsloten aan te hangen. Groetjes
  3. Jos en cobie:
    24 juni 2013
    dat is pas echt genieten.Ad, nog gefeleciteerd met je verjaardag en nog een mooie reis verder. Groetjes Jos en Cobie
  4. Jannie en Ad:
    25 juni 2013
    Weer een zeer mooi reisverslag met mooie foto`s.
    Jullie zien er allemaal goed uit, dus volgens mij hebben jullie het helemaal niet nodig om die hangsloten ergens op te hangen. maar ja baat het niet dan schaad het ook niet.
    Groetjes
  5. Ad.de roos:
    25 juni 2013
    op een vlotje vissen is altijd moeilijk je krijg ik zie het
    aan lamie leuk te zien
    Groetjes
    ad de roos
  6. Hilde, Michiel, Jip en Jens:
    25 juni 2013
    Wat ontzettend leuk om jullie zo te volgen. Krijgen er een vakantiegevoel van!
  7. Wlwillemen:
    28 juni 2013
    ik heb u reisverslag ontvangen. En met verbazing zag ik de foto's van tafels vol eten en drank. dansen en feesten. Wat een weelde in een tijd van algemene teruggang en soberheid. En in landen daar de corruptie aan de orde van de dag is.
    en onze zuurverdiende euro's met scheepsladingen naar toe gaan. Maar u bent gasten op reis en onderweg geniet er van
    houd u camera bij de hand op naar het volgende land.
  8. NICO en DINI kuyer:
    30 juni 2013
    HALLO zee helden ziet er goed uit allemaal echt mooi we horen de verhalen nog wel AD nog gefeliciteerd
    [ben ook weer thuis ]
    gr nico & dini