Van Toila naar Cesis

28 juni 2013 - Cesis, Letland

Dinsdag 25 Juni.

We vertrekken uit Tallin naar Toila dat aan de zee ligt. Dat ligt dicht bij Narva aan de Russische grens. Dit is het verste verwijderde punt van huis van onze reis. Onderweg leggen we aan bij een kasteel in Rakvere.

P1010354P1010355P1010347

Om 12.30 uur waren we op de camping in Toila. De camping hoorde bij het Toila spa hotel. S,middags zijn we naar Valaste Juga gefietst. Dit is een waterval van 25 m hoog. Toen we er aankwamen was het wel teleurstellend. Het was maar een klein straaltje water dat er naar beneden viel.

P1010369

Na de fietstocht zijn we uit gaan eten in Toila. En na afloop hebben we bij de campers nog een fles champagne leeg gemaakt ter ere van het verste punt van onze reis.

P1010402   P1010391

Woensdag 26 Juni.

Deze trip ging naar Tartu de vierde grote plaats van Estland. De eerste stop was bij een nonnenklooster. De weg er naar toe was in zijn geheel opgebroken We hebben dus hotsend en gehuld in stofwolken (heel warm en droog weer) het klooster bereikt. Er zitten zo,n 80 Russisch-orthodoxe nonnen. Het Puhtitsa-klooster lijkt op een fort. Rond de kerk staan allerlei mooie huizen waarin de nonnen wonen en om het klooster liggen landerijen waarmee ze in hun eigen behoefte voorzien.

P1010411P1010414P1010416P1010418 P1010428 P1010430 P1010443

Onze tocht vervolgen we langs het zeker 100 km lange Peipus meer gereden. Langs het meer worden overal gerookte vissen in kraampjes verkocht. Vers gevangen en gelijk gerookt. In Kallaste  zijn we gestopt om dat plaatsje te bekijken. Kallaste is leuk vanwege zijn oude houten huizen en zijn ligging aan het meer.

P1010457  P1010458

Vanuit Kallaste zijn we naar Tartu gereden en even buiten Tartu zijn we bij Elva op de camping Motel Waide,  gaan staan om te overnachten.

Donderdag 27 Juni.

Vanuit Elva zijn we naar Cesis gereden. Dat ligt in Letland in het nationale park Gauja. Onder weg hebben we Viljandi aangedaan. Een hele mooie plaats met kasteelruine met park en een mooi centrum. Bij het kasteel bevindt zich en mooie hangbrug waar weer aan werd gewerkt. Viljandi is een van de mooiste plattelandstadjes van Estland. Het kasteel is gebouwd door de Lijflandse orde. Dit waren zwaardbroeders. Het kasteel is mooi gelegen met uitzicht op het Viljandimeer.

P1010467 P1010469P1010479 P1010484

Om 15.30 uur waren we in Cesis op camping Zagarkalns.

P1010502

Deze camping ligt midden in de natuur aan de rivier de Gauja. S,avonds hebben we op een vlot gezeten dat verankerd lag bij de camping.

P1010511

Opeens zagen we een paar bevers in het water aan de overkant van de rivier. Het waren twee grote exemplaren van zeker een meter lang. Ze waren rustig wat dunne takken met blaadjes aan het opeten. Je kon zien dat ze gewend waren aan mensen want ze gingen gewoon hun eigen gang. We hebben ze al vlug Ed en Willem genoemd.

P1010523 P1010532

Vrijdag 28 Juni.

We besloten om vandaag sportief van start te gaan. Dus gaan we te voet naar Cesis.  Dat is zo,n 6 km lopen en een stuk daarvan bergop. Cesis is een prettig stadje om te bezoeken.

P1010580

Het is niet gebombardeerd geweest tijdens de 2e wereldoorlog, dus er staan nog veel oude gebouwen. In de Sint Johanneskerk hebben we het lelijkste beeld ooit gezien.

P1010549

Het kasteel is prachtig.

P1010556  P1010560P1010592  P1010605

Het was een welvarende Hanzestad, de Duitsers noemde het Wenge. In het stadje zijn veel leuke winkeltjes met Letse prijzen, dus we hebben flink gewinkeld. Het was zoveel dat we maar een taxi terug naar de camping hebben genomen.

P1010634

1. Ad.de roos:
    28 juni 2013
    winkelen met een vrouw kost altijd geld maar ik vind het
    toch mooi
    groetjes