Van Wigry (Polen) naar Siauli (kruisenheuvel)

18 juni 2013 - Oisterwijk, Nederland

Zaterdag 15 Juni.

Vandaag rijden we via de S8 en de A5 naar Kaunas, een route van 155 km. In Kaunas aangekomen gaan we op de City Camping Kaunas staan. Dat is ongeveer 6 km van het centrum vandaan. We zijn van plan om met de bus naar het oude centrum te gaan, maar helaas zijn we vergeten om onze klok een uur te verzetten dus we hebben de bus naar het centrum gemist. Dan maar met de fiets. we zijn er intussen achter gekomen dat er een motortreffen is in Kaunas bij het vliegveld van Kaunas. De fietsroute naar het treffen was niet ideaal. En cobi's remmen liepen aan! Uiteindelijk kwam ze er achter dat het berg op ging. Bij het treffen aangekomen zijn Cobi en Betsie in de oude stad koffie gaan drinken en wij, de mannen, zijn het terrein waar het treffen plaats vond opgegaan met onze stalen rossen.

P1000763    P1000766   P1000768    P1000774

Lammie kreeg bij het verlaten van het treffen nog een aanvaring met een litouwse motorrijder. Maar geen schade. Frappant was het grote aantal nieuwe goldwings. De dames hebben we weer in de stad ontmoet en we zijn toen bij een Chinees gaan eten. het smaakte fantastisch.

Zondag 16 Juni.

Vandaag is betsie jarig. Zij mag dus beslissen wat we vandaag gaan doen. We gaan met de bus naar Kaunas, de stad bezoeken en uit eten. We hebben eerst de oude stad bekeken en toen door de Vilnius gatve (straat) naar de nieuwe stad gelopen waar we in de Laisves aleja (allee) kwamen. De Vilnius gatve staat vol met terrasjes. Ook de laisves aleja heeft veel terrasjes maar ook veel winkels. Aan het eind van deze allee staat de Sint Michaelskerk.

P1000806P1000820P1000822

Van hieruit zijn we naar de Funicular gegaan, dat is een tandradbaan. Boven gekomen staan we bij de grootste baseliek van de baltische staten.

P1000828P1000829P1000844

Het gebouw ziet er modern uit maar is gebouwd van 1932 tot 1940. De russen hebben het een tijd als radiostation gebruikt. kaunas is een leuke stad en er zijn veel bezienswaardigheden. Uiteindelijk hebben we nog een megawinkelcentrum bezocht. Het bevat 250 winkels inclusief bioscopen bowlingbaan, schaatsbaan, casino en veel restaurants. We hebben daar ook gegeten. Een goede afsluiting van Betsie's verjaardag.

P1000857

Maandag 17 Juni

Deze etappe ging  via de A1 - A8 de 144 en de A9 naar Siauliai. Onderweg hebben we Kedainiai bezocht. Een eenvoudig stadje. Daarna zij we naar de kruisenheuvel gegaan. Ze noemen deze heuvel ook wel het Mekka van Litouwen. De traditie om kruisen te plaatsen is begonnen in de 14e eeuw Later groeide het uit tot een nationaal symbool van verzet tegen de russen Vooral als herdenking van de vermisten die tijdens de rusische overheersing naar siberie zijn getransporteerd. De russen hebben drie keer de heuvel platgewalst maar tekens kwamen er nieuwe kruisen  terug. We hebben gekampeerd vlak bij de kruisenheuvel.

P1000894   P1000899 P1000900P1000920

Dinsdag 18 Juni.

Deze rit ging naar Sigulda via paleis Rundale. 200 km. Paleis Rundale is een barok meesterwerk. Het is gebouwd van 1736 tot 1740. Het heeft 138 kamers waarvan je er 40 kan bezichtigen.De tuin is ook zeer mooi. daarna zijn we naar sigulda gegaan dat vlakbij de Gaujavallei ligt. Het is een vakantieoord voor russen en letten. We staan hier op camping siguldas pludmale.

P1000923P1000929P1000944                                  P1000960

1. Loek en marijke. ad en jannie:
    18 juni 2013
    Hi vakantie gangers, het gaat jullie goed begrijp ik uit het reisverslag. Betsie nog proficiat met je verjaardag en ik hoop dat het etentje goed bevallen is. Hier is alles ook betrekkelijk rustig. De mussen vallen dood van het dak, zo warm is het. Kermis en jaarmarkt zijn weer voorbij en alles is weer opgeruimd. Hier gaat het dus allemaal goed en ik hoop dat jullie reis verder ook voorspoedig verloopt. Gr loek
  2. Ad.de roos:
    18 juni 2013
    geweldige motoren. mooie gebouwe het lijk mijn
    fanties als je dat zelf ziet .
    groetjes
  3. Angelien en Peter:
    19 juni 2013
    Hallo allemaal, die heuvel met kruisen lijkt mij heel bijzonder!
    Veel groetjes en veel genieten !
  4. Dien:
    19 juni 2013
    ad gefeliciteerd met je verjaardag. we nemen er nog een op je gezondheid
  5. Bart:
    Bets proficiat met je 51 ste verjaardag
    geniet er nog maar lekker van, voor je het weet ben je 61
    groetjes Bart en Gerrie
  6. Dien:
    hieperdepiep hoera
  7. Jannie en Ad:
    20 juni 2013
    Betsie alsnog gefeliciteerd met je verjaardag en Ad gefeliciteerd met je verjaardag.
    We nemen er hier wel een op jullie gezondheid. De reis ziet er mooi uit. gr.Ad en Jannie
  8. John huigen:
    Hoi Allemaal
    Gefeliciteerd met jullie verjaardag!
    Mooie reis!
    Gr.John en Maaike
  9. B kuijer:
    20 juni 2013
    betsie: van harte gefeliciteerd, en lammie ook,en cobie ook, en at ook.gr. Ben