van Torun naar Wigry

14 juni 2013 - Oisterwijk, Nederland

Woensdag 12 Juni

Vandaag gaan we via de S15 en S16  naar camping Cezar bij Mragowo. Dat is in het Mazurskie gebied. In Mragowo wordt ieder jaar een groot countryfestival gehouden. Het stadje is mooi aan een meer gelegen.  S’avonds zijn we naar het plaatsje gelopen en hebben er koffie gedronken.

P1000656   P1000653

(P.S. Voor enkele volgers van onze reisblog (haren) is de volgende informatie van belang. Het bier in Polen smaakt lekker zoet naar meer. Het is vol van smaak hangt goed op de tong en heeft een goede afdronk. Weinig schuim maar wel veel koolzuur.)

Donderdag 13 juni 2013

Deze dag gaan we onderweg de Wolfschanze bezoeken. Het ligt bij Ketzryn in Gierloz. Dit is een enorm bunkercomplex dat de nazi’s hebben gebouwd in de 2e wereldoorlog. De bunkers waren gebouwd met plafonds van 3- tot 5 m dik. Hitler voelde zich er schijnbaar veilig want hij heeft er ongeveer 900 dagen vertoefd. Ook is deze plek bekent omdat er door Claus von Stauffenberg op 20 Juli 1944, een aanslag op hitler is gepleegd. Jammer genoeg is deze mislukt.

P1000693    P1000667

Toen de Duitsers door de russen teruggedrongen werden hebben de Duitsers zelf de bunkers van het hele complex opgeblazen.  Op het complex was er een bunker waar je voor 5 zloty met een machine geweer kon schieten. Tot onze verbazing kon je er ook automatische machinegeweren kopen voor de somma van 400 tot 800 zl. Omgerekend 100 tot 200 € een koopje dus.

P1000668  P1000675  P1000679 P1000684 P1000689

Het vervolg van de rit ging door het Mazuren gebied met zijn prachtige meren. Om 16.00 uur waren we op camping U Haliny in Wigry aan het Wigrymeer. De camping ligt aan het meer en bij het prachtige klooster.

P1000699   P1000700

Vrijdag 14 Juni.

Vandaag blijven we op de camping. De eerste activiteit is de spieren los gooien door allerlei oefeningen.

De dames  houden het goed vol. Lammie en Ad gaan vissen, ze hebben een bootje gehuurd. Iemand van de camping koopt voor ons maden en regenwormen. Het vissen viel tegen, twee kleine baarsjes was de vangst. Cobi en Betsie hebben gewandeld en het klooster bezocht, en thee gedronken in een leuk restaurantje tegenover het klooster. S’avonds hebben we op de camping gegeten. Eenvoudig maar goed.